Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 19 augusti 2016

Köksknivar från Böker

Den anrika knivtillverkaren Böker tillverkar inte bara fina friluftsknivar och jaktknivar, de tillverkar även en del köksknivar. De flesta av Bökers köksknivar ingår i Bökers segment "manufaktur", det  innebär att de är tillverkade i Tyskland vilket såklart drar upp priset något jämfört med outsourcad tillverkning.

De knivar jag intresserat mig för är inte de vanliga köksknivarna utan köksknivar som kända knivdesigners ligger bakom. Vid detta laget vet ni att jag uppskattar danske Jesper Voxnaes knivar. Det var därför naturligt att välja ut ett par Voxnaesdesignade knivar.

Eftersom jag gillar japanska Santokuknivar valde jag att testa en sådan, jag testade även en filékniv. Filékniven finns med eller utan slida, med slidan kan man använda filékniven i fält vid fiske.

Knivarna är tillverkade i stålet 440C, ett mycket bra mellanklasstål. Handtagen är i G10, lättdiskat och hygieniskt. Bladen kan fås med lite olika ytbehandling, högblanka eller matta, helt efter eget tycke och smak.

Knivarna bär Voxnaes tydliga designspår. Man ser direkt att det är han som ligger bakom dem.

Böker säljs i Sverige via Wanderoo. Knivarna tas hem på beställning. Knivarna kostar runt 1000 kr / st, beroende lite på exakt vilken variant man är intresserad av, det finns tre varianter av varje...
 Kniven är stilren och bladet är högt så knogarna har gott om plats när man arbetar vid skärbrädan. 
 Saga heter knivserien.
 Svart G10 i handtaget är hygieniskt. Nithålen är genombrutna men stora nog att vara lättdiskade.
 Kniven ligger väl i handen. 
 Böker Saga sandoku och filékniv jämte varandra. 
 Filekniven är lång men smidig.
Böker Saga sandoku jämte två andra sandokuknivar. Kniven har en mycket tydlig kurvatur som gör den lättarbetad. Man kan med lätthet gunga kniven fram och tilbaka över skärbrädan när man finfördelar tex grönsaker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar