Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 27 juli 2016

Städfynd - lodjur

När dottern städade sitt rum igår hittade hon en liten märkt påse. Det stod LO 2007-07-07 på den.
Påsen härrör från några intensiva sommardagar för 9 år sedan då vi hade lobesök på gården tre nätter i rad. FÖrsta natten gick lodjuret in i hönsgården och knep vår orusttupp. Orusthöns är en lantras, vi hade alla papper färdiga och tänkte skicka in dem för att genbanksregistrera oss, men nu blev det inget med det. Luften gick liksom ur det projektet på grund av lodjuret.

De två nästföljande nätterna knep lodjuret en ungkatt var natt. Båda gångerna lämnades bara svansen kvar.

Och hur vet jag att det var lo?
Jo jag följde spåret av tuppfjädrar från ladugården in i skogen på baksidna och 40 m senare såg jag lodjuret sitta blott några meter från mig med tuppen mellan frambenen. Lon reste sig och gled tyst iväg. När vi kontrollerade ingångarna till ladugården fann vi mjukt gulbrunt hår med svarta inslag på ett par ställen. Det smalade vi in och sparade. Nu hittade dottern det igen och jag erinrade mig vad som hände, då för 9 år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar