Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 28 juli 2016

Kökskniv i fickan - test av Böker Cuisine III

En kökskniv av fällknivsmodell?
Kan det verkligen vara något?

Hela konceptet med en kökskniv i fickan kändes först ganska rubbat. Men det väckte min nyfikenhet. Jag kikade runt lite och insåg att det inte är speciellt lätt att hitta denna typ av kniv. Det är faktiskt direkt svårt. Visst kan man använda en hel del av mina andra fällknivar i köket, men jag ville prova en kökskniv som gjorts fällbar!

Till slut fann jag Böker Magnum Cuisine serien. Tyvärr är modell 1 och 2 slut, varvid bara modell 3 kvarstår. Knivbladets form är japansk nakiri, dvs en grönsakskniv.
Kniven är ganska stor. Utfälld mäter den 26 cm varav bladet utgör 12 cm, vikten klockar in på 165 gram. Låsningen är av linerlocktyp. Klingan är i stålkvaliteten 440a, inget jag skulle välja för lite mer avancerad bushcraft men i köket med ett bryne nära till hands funkar det finfint (har faktiskt ett par andra köksknivar i detta stål). Bladet är 1,8 mm. Nedan är en bild där jag hängt upp kniven på knivlisten tillsammans med ett par av mina övriga köksknivar (har ett drygt dussin framme, och ja de flesta används minst 1 gång i veckan). Kniven är helt öppen i ryggen och det är gott om plats att komma åt med diskborsten, så ur hygienisk synpunkt kan man absolut inte klaga.
Hur är den då att använda?
Den ligger bra i handen även om den är en aning baktung. Kniven är som sagt avsedd för grönsaker och jag tycker den funkar bra till just grönsaker men när man kommer till rotfrukter går det inte lika bra längre. Det kan vara frågan om eggvinkel, eller att rotfrukterna "suger" sig fast vid bladet. Hur som helst var den ganska trögjobbad och lite svår när det gällde såväl potatis som morötter. Ost däremot gick finfint. Eftersom myckett kött passerar vårt kök var jag tvungen att testa även på det. En vildsvinsstek som skulle grillas i skivor skars upp. Jag brukar välja längre knivar för den uppgiften, knivar med 20-24 cm blad för att det skall nå igenom köttet med god marginal. Nu visade fällkniven upp en intressant sida, att skära kött var inga problem. Åtminstone inte om man valde att skära djupt och bestämt istället för att "såga" sig igenom köttet. Som ni ser på bilden nedan blev snittytan godkänd för att komma från en kniv som knappt räcker igenom köttbiten.
Så, vad tycker jag då om idén med fällknivar för köket?
Jo jag gillar tanken. Jag tror att den går att utveckla. Den stora fördelen gäller förvaring. Det är mycket lättatre att förvara en ihopfälld kökskniv än en vass fastbladskniv om man gillar att ha knivarna i kökslådor. Har man små barn hemma är fällknivar svårare att få upp och skada sig på än fastbladsknivar. Nackdelen är primärt att fällknivslösningen sätter vissa praktiska gränser vad gäller bladlängd... Det skulle vara svårt att lösa min 35 cm laxkniv med en fällknivsvariant. Eller mina lite görvre 24-26 cm kockknivar. Men i småknivsstorlek, dvs grönsaksknivar, skalknivar och "allknivar" funkar det alldeles utmärkt. Den fällbara köksknivens stora potential ligger dock utomhus eller på resan. Vid outdoormatlagning bör den vara suverän som alternativ till andra knivar. När man är på resande fot och kanske hyr in sig på olika ställen så vet vi ju alla av erfarenhet att knivarna brukar vara riktigt usla. Då kan en egen fällbar kökskniv vara räddningen. Just Cuisine 3 passar inte så bra ihop med rotfrukter, men då kompletterar man med lilla suveräna ChefYouGo, en fullvuxen kockkniv i dvärgstorlek.

Såväl Böker Cuisine 3 som ChefYouGo kan man inhandla hos Wanderoo. Den fällbara kökskniven Cuisine 3 kostar 249 kr, vilket får ses som ett kap i sammanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar