Med en tysk jaktterrier, en korthårig vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 28 april 2016

Kapitalisterna tror på jaktbaserad näthandel

Investerare och entreprenörer tror uppenbarligen på jakthandel, nätbaserad liksom fysisk. För ett par veckor sedan rapporterades det att Norrländska Vapenaffären (som ligger bakom nätbutikerna jakt.se och fiske.se) genomgått en omfattande ägaromstrukturering. Internetstores* VD David Rönnberg gick in och köpte 25% av aktierna. Samtidigt köpte Addnature-grundarna Klas Berggren, Mattias Hedström och Martin Larsson tillsammans köper 25% av aktierna. Halva företaget har alltså bytt ägare på kort tid. Härom dagen meddelades att ytterligare 5% av Norrländska Vapenaffären sålts. Köparen var Pär Svärdson, medgrundare av Adlibris och nätapoteket Apotea. 2015 hade Norrländska Vapenaffären en omsättning på 20 miljoner kronor och gjorde en vinst på 1 miljon. I år ser omsättningen att nästan dubblas.

Rönnberg förklarade sitt köp såhär:
“Det är två branscher som är otroligt intressanta med väldigt många utövare. Det är också en ganska fragmenterad bransch, ingen har riktigt tagit ledning inom jakt och fiske”
Svärdsons förklaring är nästan en karbonkopia på Rönnbergs:
“Det är en väldigt intressant bransch som består av små fragmenterade verksamheter. Det känns som ett bra område för e-handel där det inte finns några tydliga aktörer”,
Samtidigt växer kedjor som Jaktia och XXL år för år. Omsättningen på små (nätbaserade) jaktbutiker är stor, nya dyker ständigt upp och gamla lägger ner eller går i konkurs. Åtskilliga butiker har stora sortiment av kinaimporterade noname-produkter av varierande kvalitet.

Uppenbart är att investerare anser att man kan göra stora pengar i jaktsegmentet, annars skulle de aldrig satsa på det vis som görs.
____________
*Internetstores ligger bakom Addnature och Bikester

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar