Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 27 april 2016

Backlash på näthat

Till min glädje kan jag för de senaste dagarna konstatera två exempel där utövare av näthat fått en rejäl negativ backlash. Att jag skriver två exempel beror på att det är två jaktrelevant exempel, förhoppningsvis finns det fler som berör andra typer av hat.

En vänsterpolitiker i Hedeby som är djupt engagerad i vargfrågan skrev följande till en jägare och meningsmotståndare i vargfrågan:
Om du vill vara så vänlig att gå och dränka dig i strömmen din satans pissråtta, så skulle det bli en win win i din omgivning. En klockren idiot mindre, en landsbygdshatare mindre, en skrönespridare mindre, en humörsänkare mindre. Listan över vinster genom din död kan göras längre.
Mottagaren såg till att brevet vidarebefodrades till partiet som inte såg med blida ögon på det hela. Att politikern har en rätt hård attityd märks i tidningsintervjun:
Vad säger det om dig som politiker att du önskar livet ur meningsmotståndare?
– Jag uttryckte det inte som politiker utan som Per Mattsson.
Går det att separera politikern och privatpersonen?
– Jag tycker inte att jag måste tolerera vilka förolämpningar som helst bara för att jag är politiker.
Borde inte du som politiker kunna möta kritik på ett bättre sätt?
– Ett begrepp som varit en ledstjärna i mitt liv är det som Hells Angels-ledaren Sonny Barger sa: "Treat me nice and I’ll treat you better. Treat me bad and I fuck you up".
Rent spontant får jag känslan av att politiken använt partiet som maktbas snarare än som ideologisk hållpunkt. Politikern är ombedd att lämna partiet och sina uppdrag, en utredning om uteslutande pågår. Politikern planerar dock att stanna som politiek vilde.

Att samer utsätts för rasistiska tillmälen är vanligt, inte minst i vargfrågan. Uttryck som Skjut samerna och låt vargen leva ser man frekvent på wolf association sweden, APUs och Svenska Rovdjursföreningens respektive FB-sidor. Ibland polisanmäls dem. Och ibland väcks till och med åtal, vilket jag tycker är en bra markering från samhällets sida.

Jag tycker att näthat är en viktig sak att ta tag i från samhällets sida. Och då gäller det inte bara jakt och rovdjursfrågor utan alla former av näthat. Nu gäller det bara att vi får lite fällande dommar mot de värsta stolpskotten. Och bara för att vara helt klar och tydlig. Hat är oacceptabelt oavsett vilken ytterlighet i varg- eller jaktfrågan som den hatande symatiserar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar