Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 23 februari 2016

Test: Böker Plus Nano

Första gången jag såg den lilla kniven Böker Plus Nano på bild var jag skeptisk. En liten knubbig sak som verkade helt tokig och fullständigt oanvändbar. Jag hade ingen tanke på att testa den, men en dag dök den upp i lådan. Det var Bökers representant i Sverige, Wanderoo, som tyckte att att jag borde testa den.

Jag fick väl ge den en chans.
Dårå!

Och såhär i efterhand är det bara att konstatera att man måste gå emot sina egna instinkter ibland. Nu, efter ett halvår, är det bara att konstatera att den lilla knubbiga Nano är den kniv jag burit med mig flest timmar det senaste halvåret.

 Den lilla kniven är produkten av ett samarbete mellan Böker och David Curtis. Det är en 12 cm lång framelock kniv med ett stiligt clip. Bladet är knappt 5 cm långt, 3,5 cm högt och 3 mm tjockt. Det är tillverkat i det klassiska medelklasstålet 440C, ett till synes bra val även om en så liten kniv inte utsätts för speciellt stora krafter och därför nog hade klarat sig med något billigare stål. Men det är absolut inget att klaga på. Bladet ha jimping, dvs räfflor, utefter ryggen för att ge ett bättre grepp.
 Skaftet har en plastsida och en metallsida (rostfritt stål?) där låsmekanismen är integrerad. Plastsidan är i zytell, samma material som Fällkniven AB har till sina knivskidor. Kniven väger blott 80 gram.
Men hur fungerar kniven då till jakt?
Jag skall svara helt ärligt, inte speciellt bra. Det är helt enkelt inte en jaktkniv. Visst är den nästan ok att använda när man flår, eller plockar ut duvbröst. Men jaktkniv? Näe. Knivens kvaliteter ligger på ett helt annat plan. Jag får nog säga att vid sidan om multiknivar (tänk böker techtool eller schweizisk armékniv) så är detta nog den bästa EDC jag provat. Det är en liten kniv som lätt ryms i fickan, ja till och med myntfickan på ett par jeans. Den är knubbig och närmast söt till formen, vilket gör att den uppfattas som ofarlig. Väljer man en klar färg istället för svart så förstärks det ofarliga utseendet.

Kniven är alltså inte så bra vid jakt men mycket bra för dagligt bärande. Jag vet inte hur många pennor jag vässat upp åt ungarna med den, hur många paket jag skurit upp, hur många kartonger jag skurit ner när kökspannan skall tändas. Kniven är stabil nog att utan problem öppna kapsyler med. Jag tycker att den uppfyller HDs syn på en pennkniv för dagligt bruk mycket väl. Såhär skriver HD:
I de flesta fall ska innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Bara om det finns speciella omständigheter som gör att det finns en mera påtaglig risk för att kniven kommer att användas som vapen omfattas innehav av sådana knivar av förbudet. Också en mindre slidkniv, t. ex. en morakniv, kan godtas i många sammanhang, såsom vid en utflykt som innefattar grillning. Detta gäller dock i regel inte vid exempelvis nöjestillställningar eller idrottsevenemang och inte heller i andra sammanhang, där många människor träffas eller uppehåller sig.
Kniven säljs i sverige av wanderoo, den finns just nu i klargrönt eller svart, det finns även en variant med tandat blad och grönt handtag. Den kostar 589 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar