Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 25 februari 2016

Bull arab - en vildsvinshund jag vill slippa i Sverige

Ramlade på en artikel i aftonbladet. Den handlade om en familj som flyttat hem från Australien, med sig hade de en tik som de sökte en hane för parning till. Det som fångade mitt intresse var att det var en hund som sades vara avlad för vildsvinsjakt. Jag hade inte hört talas om den tidigare så jag googlade lite:

Bull arab. En inofficiell ras etablerad under 1970-talet. Kallas även aussie pig dog. Uppenbarligen en väldigt tuff ras. Den baseras på:

  • Engelsk bullterrier
  • Greyhound
  • Vorsteh, korthårig (ibland anges pointer)
  • I vissa linjer förekommer grand danois, mastiff och rhodesian ridgeback

Syftet med blandningen var att skapa en ras med kort sök, de skall hålla sig inom 1 km från hundföraren. Den optimala Bull araben har styrkan och kraften från bullterriern, snabbheten från greyhounden, luktsinnet och lynnet från vorstehn. Vågar man tro på det? Kan det bli en bra jakthund av den mixen?


Jag googlade lite och hittade mer information. Det önskvärda arbetssättet hos en bull arab är:

  1. att jaga i pack, 
  2. gå hårt in på grisen 
  3. hålla fast grisen i öronen

Hundarna är försedda med skydd, dock inte heltäckande västar utan bara en väst som skyddar hals och främre delen av bröstet. Med grisen fast kan jägarna gå fram. En jägare tar tag i grisens bakben och tvingar runt den. En annan sticker den i hjärtat. Knappast ett jaktsätt som går ihop med svensk jaktetik. Möjligen undantaget eftersök.

Nej. Den den bushblandningen kan gott få stanna i Australien. Några sådana vill åtminstone inte jag se i våra skogar.
___________
I Australien är rasen hårt kritiserad, den är tydligen klart överrepresenterad när det gäller att skada människor.
___________
Här kan du se lite youtubeklipp på hur jakt med bull arab går till. Jag gillar de inte och förstår att arbetssättet och jaktmetoden ger jägare dåligt rykte. Eller vad säger ni?
video 1
video 2
video 3

4 kommentarer:

  1. Motbjudande.
    Viss likhet med engelsk rävjakt som ju förbjudits där. Är sådan jakt tillåten i Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. packjakt är ju inte tillåtet. Men sedan kan det ju alltid hända att man vid större jakter där många hundar släpps på olika håll i området råkar ut för att de samlar ihop sig och jagar gemensamt.
      Jag tror inte att arbetssättet, att gå på så skarpt på villebrådet, är tillåtet annat än vid eftersök på skadade djur.
      Etiskt är det helt förkastligt.

      Radera
  2. Vad är det för fel med att skjuta djuret kan man undra. Är ett resultat av att Australien är så vapenrestriktiva?
    Det känns som djurplågeri i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt djurplågeri.
      Nu kan jag inte riktigt australiens vapenlagar annat än att jag förstått att de förbjudit halvautomater. Men då borde de ju ändå ha reperterbössor av olika slag. Det borde räcka och bli över kan man tycka. Å andra sidan misstänker jag (mina fördomar?) att det finns en machokultur ute i bushen, kanske är det den vi får en glimt av?

      Radera