Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 18 februari 2016

Avelsbuffel för jaktindustrin - värderad till 94 miljoner

Ibland får jag tillfälliga inblickar i verksameter jag inte riktigt förstår. I veckans affärer dök det upp en artikel som gav mig en sådan inblick....

Nog har jag förstått att hägnjakt (game farms) i sydafrika omsätter stora pengar och att det är frågan om regelrätt uppfödning av djur som säljs som bytesdjur för jägare att fälla. Men summorna, de förstår jag inte. Absolut inte.

Det finns en afrikansk buffeltjur som heter Horizon. Han är rejäl, fina horn, bra bygd och tydligen helt frisk. Eller sjukdomsfri som det beskrivs. Han är en avelshane som ägs av fyra personer. Varje delägare har rätt att låta Horizon betäcka 10 kor per år. Tanken med detta är att förbättra buffelstammarna i respektive ägares jaktområde. Den senaste delägaren fick betala 3 miljoner USD för sin 25% andel i Horizon. Det innebär att buffeltjuren är värd ungefär 94 miljoner kr.

Hissnande summor.

Men antagligen kommer det att betala sig, jaktturismen i sydafrika är stor och slår nya omsättningsrekord varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar