Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 18 januari 2016

Förfrysta tår

En köldskada börjar med att huden blir vit och kall. Du kan få en stickande smärta i huden, men känseln försvinner fort. Oftast är det utsatta ställen som kinder, öron, näsa, fingrar och tår som skadas.  
Eftersom du snabbt tappar känseln i huden märker du inte alltid om du får en köldskada.
Så inleds vårdguidens sida om köldskador. Antagligen var det ungefär så det gick till när jag förfrös ett par av mina tår. Som väl var gick det inte till som i bilden nedan.

Bilden är LÄNKAD .

Jag förfrös två tår på vänster fot. Dels stortån och dels "ringfingertån". Jag vet faktiskt inte när det hände. Det kan vara så att jag förfrös dem första gången när jag var liten, annars är det väl troligt at det skedde vid jakt eller kanske när jag varit ute med långfärdsskridskor. Har alltid varit ute en hel del men jakten har gjort att jag är ute riktigt mycket. Och i kallare väder än tidigare. Förr hade jag antagligen vänt mig om i sängen och somnat om...
Hälgestrippen är länkad.

Jag läste på wikipedia att man ökar risken för köldskador om man använder betablockerare. Det gör ju jag. Sedan snart 10 år äter jag en kombination av mediciner (bland annat betablockerare) för att sänka mitt höga blodtryck. Ett blodtryck som går i arv på fars sida. Det kan ha spelat in när jag förfrös mig första gången, och även nu genom att jag lättare får problem igen.

De förfrysta tårna är tämligen normala när det är något så när varmt. Men de ömmar och är överkänsliga, tex gör de oproportionerligt ont att slå i, särskilt när de är lite kalla. Vintertid är de röda, stortån har några vita prickar i allt det röda och mina tankar går till en flugsvamp.
Flugsvampen har jag lånat från wikimedia.

Men vad kan man göra?
Jo det är bara att gilla läget och försöka hålla tårna varma och torra. Då minimeras besvären. Något annat finns inte, ingen mirakelkur existerar. Man får bara sota för sin oförsiktiget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar