Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 4 december 2015

Halvtid i jakten

Vi är nu ett par dagar in i december. Man kan säga att vi befinner oss någonstans i jaktsäsongens halvtid. Just nu är jaktutbudet näst intill maximalt men snart försvinner de jaktbara arterna en efter en från jakttabellen. Och tiden går väldigt fort, så det gäller att utnyttja alla möjligheter.

Hittills har Diana varit mig gunstig, första halvan av jaktåret har varit mycket god och jag har hunnit vara ute och jaga 56 gånger sedan 1/7. Jag har engagerat mig i jaktformer som jag inte provat tidigare (duvjakt) och hundarna har gått hyfsat, bland annat har de första vildsvinen fällts för dem. Även om Essa åkte på ett par stygn efter att ha kommit för nära en stor galt har det varit förhållandeivs skadefritt. Missan jagar annorlunda i år än tidigare, hon arbetar mer stötande. Det är bara undantagsvis som hon hänger på i mer än 5 minuter. Nu har hon aldrig drivit speciellt länge, men 5 minuter är i kortaste laget. Å andra sidan så rör sig åtminstone rådjur inte speciellt långt så ganska ofta ramlar hon på dem igen om man utgår ifrån pejlkartan och vindriktning. Essa är nu rådjursren, hon har inte gått efter rådjur en enda gång denna säsong och det är jag nöjd med. Det är vildsvin, grävling och fågel som gäller för henne. Jag går lite i valet och kvalet om jag skall försöka få henne intresserad av dovvilt eller ej.

Idag är vädret skruttigt:
Jag började jobba tidigt idag och har möjlighet att ta en timmas friskvård. Det innebär att jag borde kunna sticka ut runt 13.00 vilket ger tid till ett kort men ändå OK släpp med någotn av hundarna. Funderar på att åka bort till ett område med rejält täta granplanteringar och se om det ligger någon gris och trynar där. Essa kan definitivt behöva jobba lite, inser att hon kanske får lite väl mycket mat då hon faktiskt börjat lägga på sig lite. Å andra sidan är hon i övergångsstadiet unghund/vuxen hund nu så den värsta tanigheten skall ju försvinna.

Vad förväntar jag mig av resten av jaktåret?
Tanken är att under december fortsätta jaga brett, med delsyftet att ordna kött för vår och sommar men samtidigt ha beredskap att ge mig i kast med predatorer. Under januari och frammåt är tanken att successivt ändra fokus för att mer aktivt ge mig i kast med predatorer. Med lite tur hinner jag färdigställa och sätta ut mina Trapper90 slagfällor innan säsongen är över.... Har inte riktigt hunnit med dem ännu, undantaget ett par som finns ute i skärgården.

Hur som helst. Vi befinner oss mitt inne i jaktens mest intensiva period. Och det är bara att utnyttja den så mycket det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar