Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 17 november 2015

Ett smaldjur för Missan

När ungarna lämnats i skolan fick jag möjlighet att släppa Missan. Efter 10 minuter tog hon upp ett djur som hon drev i kanske 10 minuter innan hon släppte det. Vi fortsatte i riktning mot den plantering där hon släppte djuret. Missan for iväg och strax därpå skällde hon igen.

Efter tre minuter såg jag en rörelse i skogen en bit bort. Ett smaldjur närmade sig. Klev fram kanske 15 m bort. Huvud och framkropp syntes men bakkroppen var dold bakom en gran.

Jag höjde drillingen och släppte iväg haglet ur höger pipa. Gyttorp 3-or, i röd papphylsa. Eftersom djuret stod still och jag skjutit mycket hagel i år så valde jag att skjuta mot hals/huvud. Ett betydligt lättare skott än mot en flygande duva.

Smaldjuret föll ihop och sparkade lite med bakbenen. En halvminut senare kom Missan och började lugga smaldjuret. 
Avslutningsvis tog jag en #jägarselfie:

1 kommentar: