Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 9 oktober 2015

Grisar på fel ställe

Ibland dyker det upp vildsvin på lite fel ställe. Som nu, uppe i norra Bohuslän på grannön till min jaktmark.

Igår ringde en jaktgranne. Han berättade att det dykt upp grisar på en ö alldeles i närheten av ön där jag jagar. Det var ordentligt med bökskador. Och eftersom ön är liten (se nedan) så finns det en akut risk att de flyttar sig vidare till nästa ö inom kort.
Nästa ö, ön där jag jagar, är en ö med stora naturvärden. Ön är ett naturreservat och det är primärt de magra ängsmarkerna som utgör kärnvärdet tillsammans med fågellivet. Ängsmarkerna hävdas, en del betas och en del slåttras varje år. Det läggs alltså stora resurser på att bevara dem. Att få in gris där vore extremt o-bra.

Alltså var det en självklarhet för mig att säga "Naturligtvis kommer jag upp med mina hundar så vi kan försöka knipa grisarna". Nu skall vi bara få till det hela logistiskt också. Inte minst som älgjakten börjar på måndag. Ön ser dock utmanande ut. Den är förvisso inte speciellt stor men full med täta små sprickdalar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar