Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 8 augusti 2015

Test: Real Steel H6

Real Steel är något så intressant som ett Kinesiskt företag som producerar unika knivar, inte plagiat och piratkopior. Dessutom använder de bra stål, i just den kniv jag testat så har det fina Sandvikenstålet 14C28N använts.

Kniven är en rejäl linerlock med G10 handtag. Handtaget kan fås i olika färger, jag tycker att orange är bäst vid jakt så det var vad jag valde. Som med alla linerlockknivar så blir det lite klurigt att rengöra dem efter jakt, att det finns många skrymslen framgår av nedanstående bild:
Kniven är hyfsat stor, lite drygt 20 cm i totlalängd med utfällt blad. Övrig data framgår av nedanstående tabell:
Jag har provat kniven under sommaren. Eftersom det har varit tämligen dåligt med jakt då så har jag använt den vid slakt av ett par ankor samt för att rensa något dussin fiskar. Den har varit till min fulla belåtenhet vid dessa arbetsmoment. Jag har provat igenom de vanliga momenten som jag alltid går igenom när jag provar en kniv praktiskt, den är stor och robust nog för att vedspäntning inte skall vara några problem. Min betygsättning framgår av denna tabell:
Genomgående höga betyg, undantaget hygienen som påpekades tidigare. För att prova hanterbarheten har jag täljt barbåtar med ungarna. Den typ av finlir avslöjar obarmhärtigt hur väl balanserad en kniv är. H6 klarade det testet med bravur.
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det är en kniv som fungerar bra på jakt, den kan ersätta de flesta fastbladsknivar. Och med en prislapp på ungefär 550 kr (lite beroende på euro-kursen) så kan jag inte annat än att varmt rekommendera den till alla som vill ha en kniv i mellanprisregistret men med en känsla som en high-end kniv. Real Steel säljs i sverige av Wanderoo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar