Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 9 augusti 2015

Test: Lion Steel SR2

Lion Steel är en italiensk knivtillverkare med egen fabrik. De håller så hög klass på sina produkter att många märken väljer att låta tillverka sina high-end knivar där. Det gjorde att förväntningarna var extremt högt satta när jag gav mig i kast med att testa en mellanstor fällkniv från Lion Steel, nämligen deras vid det här laget klassiska SR2. SR2 är en mindre variant av SR1, det skiljer lite drygt 3 cm i totallängd mellan dem. För en fällkniv är det ganska mycket.
Handtaget är fråst ur ett enda stycke aluminium och ligger extremt bra i handen. Bladet är i det superba stålet Sleipner från Uddeholm / Böhler. I änden sitter clipet fastskruvat med en konisk skruv som även fungerar som glaskross. Placeringen och designen gör att kniven hamnar något djupare i fickan än de flesta andra knivar som man fäster med clip:
Om vi för ett ögonblick kikar på rena data sitället så ser de ut såhär:
Det man kanske kan reagera på är att skaftet ett relativt tunnt, trots det ligger det väl i handen. Ena skaftsidan är, som på alla framelock, även låsning av bladet, den kan vi kika närmare på:
Låsningen av bladet är stabil och dubbel. Som ni ser på bilden så finns det en rund platta med en trekantig moj på mitt på skaftet. När man fällt ut bladet så kan man skruva på mojen vilket gör att man låser bladet i utfällt läge. Mycket praktiskt om man arbetar lite hårdare med kniven.

Eftersom kniven spontant kändes som en av de bästa jag provat så valde jag att försöka testa den så mycket som möjligt inför den praktiska betygssättningen. Jag har slaktat ankor, rensat och fileat fisk samt flått en rävvalp. Räven valde jag att inte rundflå vilket brukar vara enklast. Istället flådde jag den med kniv just för att testa knivens egenskaper, och de var mycket bra. Jag har även täljt barkbåtar med ungarna för att prova balansen, där är knivbladet egentligen lite för högt för att vara optimalt men balansen är fenomenal. Jag har även späntat ved, inte heller det innebar några problem.
Lion Steel SR2 är en av de bästa fällknivarna jag testat om man är ute efter en fällkniv som kan användas på jakt. Det är en synnerligen välgjord och välbalanserad kniv i fina material. Jag kan varmt rekommendera den även om den kostar en rejäl slant, ca 1450 kr beroende på Eurokursen. Köps enklast via wanderoo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar