Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 2 juni 2015

Hund-varg korsningar som föds upp i sverige

I fredags skrev jag lite om en varghybrid i stokholm som på kort tid bitit två barn. Hur illa den bitit, dvs om det rör t sig om bettt eller lekfulla nafs har jag ingen aning om, oavsett så visar det tydligt att djuret inte är under sådan kontroll som ägaren är skyldig att ha.

Ägaren köpte djuret från en uppfödare i värmland, Oddvar Johnsen, som menar att var inblandad i schäfer ger lugnare hundar:
– Jag började med det här för att få en bättre schäferhund. När jag tog in vargen blev jag av med schäferns aggressivitet. Vargen är ju skygg. Resultatet är en familjehund som är mycket glad i barn
Han påstår även att han följer alla gällande regler. Hel aHälsingland har gjort lite research kring detta.:
– Det är en korsning mellan varg och schäfer, hälften av varje, svarar Oddvar Johnsen.
50/50 alltså. Vidare
– Vargarna har jag köpt från Kanada med Jordbruksverkets godkännande, en polarvarg och en gråvarg, fortsätter Oddvar Johnsen att berätta.
Men är det verkligen godkänt. Hela Hälsingland pratade även med jordbruksverket.:
– Privatpersoner får inte hålla varg enligt föreskrifterna. Är det avkomma i första led så är det alldeles uppenbart att inte vargen eller avkomman får hållas legalt. Det är i så fall endast schäfern som är laglig.
 Att uppfödningen befinner sig i gråzonen till vad som är tillåtet visar en snabb sökning på nätet där det genast dyker upp rättsfall kring just Oddvar och uppfödningen fårn 1999, när miljöbalken och artskyddsförordningen var ny. Det är även helt uppenbart att uppfödningen är kontroversiell. Så för att koppla ihop med fredagens blogpost, varför en högt uppsatt politiker valt att köpa en harg/hund-korsning därifrån är mycket förbryllande. Är det en provokation? Eller bara dåligt omdömme? Eller ett politiskt ställningstagande? Jag vet då rakt inte. Det enda jag kan konstatera är att politikern och hans sambo inte har tillräcklig kontroll över sitt djur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar