Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 3 juni 2015

Danskjävlar! Om danska tjuvjägare på svensk mark!

Denna vecka har rättegångsförhandlingar kring en dansk medborgare ägt rum i Lunds tingsrätt. Mannen står anklagad för omfattande tjuvjakt på olika håll i skåne. Bevisningen har han delvis ordnat själv genom registrerade passager över öresundsbron, SMS, bilder samt sparade troféer. Därtill finns spaningsresultat, däckavtryck mm. Intressantaste bevisningen är nog alla de bilder en hjortforskare tagit på kapitala kronhjortar och rådjur. Bilderna blir starka bevis eftersom varje kronuppsättning är ungefär lika unik som ett fingeravtryck. Detta innebär att det finns klara bevis för att danskens troféer kommer från specifika platser och individer i skåne. Ville man ytterligare stärka bevisningen så skulle man kunna ta strontiumprover* på hornen. Halten av ett par strontiumisotoper är ett direkt resultat av den plats/berggrund där djuret intar sin föda. Detta innebär att det går att koppla djuren via strontiumisotoperna till specifika områden. Om det nu skulle behövas.

Nu är detta inte den förste dansk som står inför rätten åtalad för tjuvjakt i sverige. För undefär 10 år sedan dömdes en dansk medborgare till åtta månaders fängelse för att ha skjutit två rådjur fårn bil i Årjäng. För fem år sedan var en dansk man inblandad i en tjuvjaktshärva i Halland. Jag vet inte om han blev dömd eller ej, jag vet bara att det hela gick till åtal. Även vid det tillfället var det rådjur som var bytet. Antagligen är rådjur lämpliga eftersom de är små nog att snabbt slänga in i bagaget.

Jag struntar i varifrån folk kommer bara de gör rätt för sig och jagar etiskt och med ett hållbart uttag av naturens gåvor. Då spelar det ingen roll om de är svenskar eller danskar, stockholmare eller lantisar. Men beter de sig som i exemplen ovan så har de inget att göra i skog och mark. Då instämmer jag i Ernst-Hugo Järegårds fina monolog från Lars von Triers mästerliga TV-serie Riget:

___________________
*Jag har just nu inne ett par ansökningar om forsknignsmedel för att arbeta med just denna metod. Om ett par månader får jag veta om jag får pengar eller inte och då kanske jag skriver mer. Hur som helst, det är intessant forskning som nu betraktas som etablerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar