Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 4 mars 2015

Work sharp - poor man's tormek

Jag har funderat rätt mycket på det där med hur man bäst vässar upp sina knivar. Jag får bra resultat med low-tech metoder (olika brynen), men jag vill ha en snabbare metod för grundslipning. Därför har jag kikat på lite olika mekaniska lösningar. Den bästa är antagligen en TORMEK med lämpliga jiggar. Men det är en dyr lösning. Den landar på bortåt 4000 kr om man köper den ny. En billigare (och mobil) variant är att skaffa en work sharp. Det är en lite maskin med slipband och jiggar. Den finns i två versioner. En liten basversion för lite drygt 1000 kr och en Ken Onion* version för ungefär 2000 kr. Den dyrare har bredare band, justerbara jiggar samt variabel hastighet. Efter mycket funderande skaffade jag slutligen den billigare. Jag återkommer med en formell recension och väljer i dagsläget att bädda in en demonstration jag hittade på dutuben:



_______________
*Ken Onion är en välkänd amerikansk knivdesigner/tillverkare. Minns jag rätt håller han till på Hawaii. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar