Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 25 mars 2015

Vår, mässor och utställningar

Med våren gör jakten till stor del ett uppehåll. Visst får man jaga bäver lite mer än en månad till, kråkfågel i ett par veckor sockså har vi såklart vildsvin. Men för de flesta är det ett uppehåll. Det blir en tid att gå igenom sin utrustning, sina jaktmarker och sina färdigheter. Själv tänkte jag inte byta några vapen i år. Annars hade det varit läge att byta in nu för att ha bössan i tid till bockjakten. För så är det fortfarande i flera delar av landet, licenshandläggningen är orimlig. Däremot har jag för avsikt att försöka få tid till skytte samt hundträning. Vi får se hur det går. Det verkar bli en hektisk vår med flera stora upphandlingar som jag kommer åka på att skriva.

Våren är också mässornas tid. Det är nu jaktmässorna kommer igång och avlöser varandra på löpande band fram till sensommaren. Förra helgen var något tusental jägare ute på en flytande mässa, den så kallade jaktkryssningen. Därefter rasslar det på, Elmia, UllaredSunne, etc etc. Ibland flera i varje landsända men av lite olika storlek. Jag vet inte något om jaktmässor, har faktiskt aldrig varit på någon. Känner mig inte så värst bekväm med att mingla omkring bland en massa folk. Det har jag konstaterat efter att ha jobbat i en myndighetsmonter på Elmia wood/skog ett halvdussin gånger.

Andra aktiviteter är alla hunddagar som dyker upp. För egen del funderar jag på jakthundens dag i varberg om två veckor. Men den sammanfaller med havsöringfisket så vi får väl se. Hunddagarna dyker också upp lite var stans, säkert roligt men risken är att jag drabbas av samma fobi som jag har vad gäller mässor. Kanske är det så att jag åker på lite för många mässor och konferenser i jobbet. Min sociala kapacitet är redan fylld.

Våren och sommaren är jaktstiganras tid. Roliga saker det där, och framför allt väldigt nyttig träning. Vi får väl se om jag kommer iväg på någon i år, det vore ju kul.... Kanske speciellt kuljaktstigarna.

Men det viktigaste under våren är nog att det ljusnar på morgonen och kvällen. Helt plötsligt är det ljust när man åker hemifrån (nja, inte riktigt) och ljust när man kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar