Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 2 december 2014

Test: Fällkniv för jakt Buck 110

En av de mest klassiska fällknivarna för jakt som finns i produktion är Buck 110, den firar i år 50 års jubileum. Självklart var jag tvungen att testa den.

Data:längd 21,5 cm varav 9,3 cm blad. Bladet är 2,1 cm högt och 3 mm tjockt. Kniven väger 210 gram.

Fällkniven Buck 110 är en rejäl bit med tungt handtag. Mässingsdelarna på handtaget gör  kniven ordentligt baktung. Bladet är lät skålslipat vilket gör det lämpligare för kött än täljning. När jag provade kniven i förrgår i samband med slakt av ett lamm skar jag mig flera gånger. Det var länge sedan något sådant hände och i detta fall berodde det på att kniven har en för ändamålet direkt olämplig spets. Att, som jag brukar, hålla ett finger utefter ryggen på eggen när jag öppnade buken på lammet innebar att jag stack mig i pekfingrets yttersta led.Till flåning fungerade den bättre även om det blev något hål mer än nödvändigt i skinnet. Kniven höll skärpan bra.

Kniven levereras med ett välsytt  bältesfodral i läder (made in Mexico). Kniven i sig är tillverkad i USA, uppenbarligen har Buck knives insett att de tappade marknadsandelar när de outsourcade sin tillverkning. De lite finare knivarna produceras därför åter i USA medan lågbudgetproduktionen sker i Asien.

Sammanfattningsvis vill jag nog karaktärisera kniven som en rejäl all roundkniv som är mer lämplig för "bushcraft" än för renodlad jakt. En som uppskattar kniven mer än jag är mannen bakom  Jonas Vildmark.

Jag beställde mitt ex direkt från USA men i Sverige kan man köpa den från tex Jaktlust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar