Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 1 december 2014

Betydelsen av tamdjursrena jakthundar

Jag vet inte hur ni gör men jag försöker i alla fall göra mina hundar tamdjursrena. Jag börjar med det innan jag börjar jakt träna dem. Att få dem rena på får löser jag hemma, hit har även andra jägare kommit med sina hundar och lärt dem ge fan i just får. Att få dem rena vad gäller hästar sköter jag hos några vänner med kallblodshästar som de tränar utifrån inriktningen natural horsemanship. Nöt löser jag hos någon granne. Det tar jag sist och då brukar det räcka med att jag visar vad som gäller när kvigorna är innanför stängslet och vi utanför.

Att se till att hundarna är tamdjursrena är betydligt viktigare i södra sverige än i norra. Helt enkelt beroende på att det är vanligare med djurhållning i syd än i nord. En jägare som hade behövt träna sina hundar på det vis jag gör är ägaren till den hund som ställde till problem i Bor utanför Värnamo härom sistens. Värnamo nyheter skriver:

Jakthund bet ko i svansen

30 nov 2014 12:30
Bor. En jägare har blivit polisanmäld för att jakthunden sprungit omkring och stört tamdjur.
Bland annat smet hunden in i en ladugård utanför Bor och skrämde grisar och kor. En ko ska ha blivit biten i svansen. Jakthundens äventyr utreds nu av polisen för att se om ett brott är begånget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar