Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 29 december 2014

Sälfinger

Eftersom jag råkade skära mig i samband med säljakten på juldagen så har jag fått anlednig att läsa in mig på "sälfinger". Det finns en bra artikel om detta i Läkartidningen nr 21-22, 2004. Såhär beskrivs det hela.

Sälfinger är en elakartad infektion orsakad av mykoplasma. Den är ytterst smärtsam och kan orsaka skador på leder. Typiskt för den är att den inte sprider sig utan håller sig till det skadade området/fingret. Smärtan är i vissa fall så kraftig att de drabbade själva amputerat sitt finger.... Inkubationstiden är vanligen 4 dagar med kan variera mellan 1 och 15.

I mitt fall har det nu gått 4 dagar utan att jag märkt några tecken på infektion, men det är trots detta allt för tidigt att ropa hej.

För att undivka risk att drabbas så skall man bära yttre skydd vid hantering av sälar, dvs handskar. Om ett skärsår uppstår skall fingret tvättas noga i tvål och vatten därefter sprit. Jag tvättade noga dock ej med sprit.

Infektionen behandlas vanligen med tetracykliner, vanligen doxycyklin 200 mg/dygn i två veckor.

Vi får se vad som händer. Jag lär återkomma om sakernas tillstånd blir värre....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar