tisdag 30 december 2014

Recension: Vilthantering med Thomas Ekberg - Vildsvin

Jag hade precis hunnit börja fundera över bokförlaget Setterns bokutgivning när den låg i lådan. En ny bok från det lilla specialiserade jakt- och fiskeförlagets senaste jaktrelevanta bok. Denna gång var det den tredje boken om vilthantering där Thomas Ekberg berättar och visar medan Peter Ekeström fotograferar och antecknar.
Boken är i skuret A4 format precis som de två tidigare delarna (Älg respektive Rådjur & Dovhjort). Den är på knappt 100 sidor och extremt rikligt illustrerad.

Vi kan börja med illustrationerna. Det är svårt att fotografera styckning på ett bra sätt. Kanske skulle ytteröigare efterbehandling av bilderna, där tex de styckningsdetaljer som diskuteras förstärks varit ett pedagogiskt tillvägagångssätt. Nu är det, trots god skärpa och bra ljus, emellanåt lite svårt att följa det hela. Detta vägs dock upp av att varje sak som beskrivs är illustrerad med en hel bildserie.

Boken beskriver, om man skall göra en lång historia kort, urtagning (två olika kapitel, ett för urtagning i skogen och ett för urtagning i slaktboden) och två olika sätt att stycka. Styckningssätten hänger samman med hur man ämnar använda köttet. För det är egentligen det allt handlar om. Att förädla, inte förstöra, det fina kött som vi jägare har tillgång till i form av de vilda grisarna. Den första styckningsmetoden som beskrivs är tämligen traditionell medan den andra är helt inriktad på att skapa så många grillbitar som möjligt, därför kallas den kort och gott sommarstyckning.

Jag tror inte att boken fungerar som ersättning till en praktisk förevisning men väl som något som underlättar minnet och styr upp hanteringen när man väl varit med om det hela en eller ett par gånger. Jag tror även att boken kan ge jägare ute i markerna en och annan tankeställare, kanske kan den få folk att justera sitt beteende något så att kvaliteten på slutprodukten - det kött som skall hamna på tallriken - blir högre.

Det finns för närvarande (minst) två ytterligare böcker som tar upp detta. Delst Alf Anderssons vid det här laget klassiska Stycka vilt och dels Jägarens nya kokbok. Det är en smaksak om man som jag samlar på sig alla eller kanske håller sig till en. Håller man sig till en så tycker jag nog att den nu aktuella boken är den lämpligaste.
_______________________________
Boken kan köpas i välsorterade bokhandlar eller beställas via settern (229 kr), CDON (247 kr), GINZA (249 kr), AdLibris (261 kr), Bokus (259 kr)