Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 11 december 2014

Recension: Jakt så går det till

Det har kommit en strid ström jaktböcker från stora kommersiella förlag i år. Egentligen från sommaren och frammåt. Jag skulle säga att det är böcker som har med Lotta och Leif jagar att göra. Förlagen hoppas på en Lotta-effekt.

Böckerna jag framför allt tänker på är Happy Hunting, Att döda ett djur samt Jakt så går det till. De båda första har jag skrivit om tidigare, nu skall jag skriva om den tredje.

Jakt så går det till har legat på mitt nattygsbord länge. Jag har läst den i sin helhet men därefter blev den liggande och det var först härom dagen när jag läst korr på Lars Wilderängs kommande bok som jag återfann den.

Boken är skriven av Christine Hansson med bilder av Niklas Gustavsson, den är utgiven på ICAförlag (som nyligen köpts upp av förlagsgruppen Massolit). Boken innehåller nio kapitel fördelade på knappt 170 sidor. Den är väl skriven och bra redigerad. Bildvalet är riktigt bra.

För att vara det jag uppfattar som en bok riktad till den som är nyfiken på jakt eller kanske håller på att ta jägarexamen eller kanske just tagit jägarexamen så väjer inte Jakt så går det till för at ta upp några svåra ämnen. Då menar jag kanske inte så väldigt djupt in i varför man jagar småpredatorer som rävar och mårdar eller för den delen kråkor, men den väjer inte för att lägga många sidor på vad som händer när något går fel. På eftersök av olika slag. Det tycker jag är seriöst. Detta att inte backa för det svåra som man förhoppningsvis kommer att slippa uppleva under sitt jägarliv men som man ändå med största sannolikhet kommer att tvingas uppleva om man väljer jägarens väg.

Fokus ligger faktiskt på så går det till. Den tar upp vapenval, utan att bli så teknisk som Sten Christoffersson i suveräna Jakt i Norden. Den tar upp klädval utan att bli så putslustig som Happy Hunting. Den tar upp jaktformer utan att gå till ytterligheter som i Att döda ett djur.

Det är oundvikligt att jämföra Jakt så går det till med Happy Hunting och Att döda ett djur. Av de tre så är Happy hunting den som är roligast att läsa, den är bitvis nästan lite skojfrisk. Att döda ett djur är den mest tankeväckande medan Jakt så går det till är den som tydligast riktar sig till den som är på gång at ta jägarexamen, just tagit jägarexamen eller den som bara är allmänt intresserad av jakt. Såhär i juletid så kan jag inte annat än rekommendera den om du letar efter någon lämplig klapp till vännen som är nyfiken på jakt.

Jakt så går det till kan köpas mest över allt, men så är det ju med böcker från ICA bokförlag. Bokus tar 199 kr, CDON tar 195 kr, ADLIBRIS tar 222 kr, Ord&Bok tar 231 kr, plusbok tar 187 kr.

Vill du läsa ett SMAKPROV så hittar du det HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar