Med en tysk jaktterrier, en korthårig vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 24 november 2014

PK eller modernisering? Om Friluftsfrämjandets nya logga

Jag fick via en tråd i forumet ROBSOFT upp ögonen för att friluftsfrämjandet ändrat sin logga. Den ursprungliga loggan baseras på en tecknad same som ritades runt år 1900 på friluftsfrämjandets uppdrag. Friluftsfrämjandet var då ett ungt förbund:
Inledningsvis var friluftsfrämjandet ett förbund för skidåkning och friluftsliv men en liten bit in på 1900-talet så knoppades svenska skidförbundet av från organisationen. Hur som helst. Bilden ovan på den skidande samen förenklades och stiliserades till en logogype som använts av friluftsfrämjandet i över 100 år. Men i somras var det dags för förändring. Nyheten om den nya loggan slog väl knappast ner som en bomb även om förändringen faktiskt var rätt stor:
Ovan till vänster den gamla loggan och till höger den nya. Såhär beskriver friluftsfrämjandet själva förändringen:
För att maximera vår synlighet har vi valt att placera vårt namn på två rader. Att placera ett långt namn som Friluftsfrämjandet på två rader i just en logotyp är helt accepterat i kommunikationssammanhang och ska inte sammanblandas med särskrivning som grammatiskt fel. Genom att sätta namnet på två rader fungerar det även bättre i mindre format då texten får en större grad. /....../  Vi renodlar och förenklar också logotypen och en förflyttning sker från "vildman" till "frilufsare/äventyrare". Därför känns det naturligt att även vargen tagits bort. Typsnittet i logotypen är Avenir som är enkelt, luftigt och lättläst och som synliggör namnet Friluftsfrämjandet. Tillsammans med en justerad illustration blir Friluftsfrämjandets logotyp en tydlig och modern avsändare med ett säreget typsnitt som skapar positiva associationer till oss som organisation. (min fetmarkering)
Det känns naturligt att vargen tas bort, skapar positiva associationer. Så att plocka bort en del av det kulturarv vargskinnet på den skidande samen utgör var viktigt för att skapa positiva associationer. Skapade vargen negativa associationer? Reklambyrån Stendahls som ligger baokom den nya loggan säger till Resumé:
- Den omdesignade äventyraren ihop med det nya typsnittet gör att logotypen känns mer tidsenlig, samtidigt som den behåller sitt historiska ursprung, säger Anna Feeney, ad på Stendahls i en kommentar.
Äventyrare? I ursprungsversionen pratas det om vildman.... Dvs inte en som går ut i naturen för äventyrets skull utan lever med naturen vilket är något helt annat, något som idag även innefattar vargjakt*.

Friluftsfrämjandet har gjort sitt drag, jag kan inte tolka det som något annat än politisk korrekthet och populism för ett vargskinn på en drygt 100 år gammal logotype är inte svår att förklara, snarare är den nya logogypens märkliga skidåkning svår att förklara.... Och när vi ändå är inne på skidåkning så kan jag passa på att lyfta fram Svenska Skidförbundets logotyp, något helt annat än friluftsfrämjandets kapitulation för den urbana livsstilen och normen...
___________
Till och med Rovdjursföreningen håller med om att vargjakt är naturligt och behövs. I en intervju med TV menar Svenska Rovdjursföreningens Jan Bergstam att det är dags att skjuta bort flera revir i Värmland:
Jag är lite kluven, men jag tror att det är dags att börja jaga djuren och försöka få till en förvaltning. Det är en hantering som måste ske för att människor i Värmland, och andra, ska börja känna sig bekväma med vargen, säger Jan Bergstam.

2 kommentarer:

  1. Lite halvdant, men det ligger i tiden, man vill modernisera, klipper bort det gamla, men man vågar inte ta steget fullt ut att skapa en ny logga, en modern skidåkare i tajta kläder.
    Låt det gamla vara eller skapa något nytt.

    SvaraRadera