Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 16 oktober 2014

Synpunkter på Baufeng Kinaradio

I våras köpte jag två Baufeng UV-5R radioapparater från Kina. Nu har jag haft dem ett tag men egentligen inte använt dem skarpt förrän under älgjakten. Det verkar vara ett visst intresse för dem eftersom jag fått en del frågor om högt och lågt, oftast kring hur man ställer in pilotton (vilket jag inte har en aning om). Senast härom dagen fick jag denna:
För det första så har jag inga som helst tillbehör till mina Baofeng utöver de som ingår i grundpaketet, dvs radio med kort antenn, laddare och öronmussla. Jag har när jag använt apparaterna intensivt under ett par dagar noterat ett par problem:

1: Inbyggd mikrofon
 Det första jag upptäckte med mina exemplar var att mikrofonen på själva radion är totalt oanvändbar. Rösten blir distad och lyssnaren hör någon slags Darth Vader-aktig röst. Enda sättet att göra sig ordentligt förstådd är via extern mikrofon. Att skaffa ett par extra mikrofoner för att ha i reserv är nog en god idé.

2: Mottagning
Under älgjaktens första dagar hade jag med mig ungarna ut. Jag hade en Baufeng och det barn som var med hade den andra. Detta för att båda skulle höra. Eftersom vi i jaktlaget har en del äldre apparater så brukar vi köra öppen kanal 1 (155,425 Mhz). Det är rätt mycket trafik där, men jag tycker mig ha märkt en viss minskning genom åren allt eftersom andra lag går över till andra kanaler alternativt pilottoner.

Det första jag och min dotter noterade var att vi inte alltid fick in samma sändningar. Detta trots att apparaterna kommer från samma batch och är identiskt programmerade. En stund när sonen tröttnat och satte sig för att tälja tog jag hans radio och lyssnade med en radio i varje öra. 9 sändningar av 10 var identiska. Vilken radio den tionde sändningen hördes i var helt slumpmässig. Där TROR jag inte att det var någon skillnad på radioapparaterna. Snarare så tror jag att det rör sig om att antennerna inte är optimerade för frekvensen i fråga. Detta gör att den radio som råkar träffas av de lite mer långväga sändningarna (för det var de på lite längre håll som skilde åt) tar upp dem. Om jag hade mottagning i ena apparaten och nöp till med fingrarna om antennen på den apparat som inte hade mottagning så fick jag mottagning där med. Att skaffa ett par extra, lite längre, antenner är nog en bra idé.

Det är mina erfarenheter så långt. Vi får se om jag nöjer mig med dessa eller om jag skaffar en annan och behåller dessa i reserv. Med tanke på hur jag jagar så skulle en med bra IP-klassning vara något att investera i. Kanske med blåtandskoppling till lurarna för att slippa att sladdarna trasslar i grenar och annat när man går in i tätningar efter hunden. Men om man bara jagar älg några dagar om året så klarar man sig långt på ett par Baofeng. Frågan är om jag gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar