Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 15 oktober 2014

Rådjursjakt i regn

Älgjakten är över och jag är fortfarande ledig. Vad gör man då?

Jo jagar rådjur med Jonas och Urban!

Vi började uppe vid Urban. Svepte över hans fårhagar, ängar, mossar och skogsbryn. Ett oplanerat besök i ett grävlinggryt gjorde mig småirtitetad. 

Efter ett tag kom fyra (get + tre kid) sedan två rådjur på fötter. Rätt tätt och stökigt. Både jag och Urban hade lägen på kid men valde båda att avstå i det höga gräset. 

Sedan kaffe och omgruppering. Vi ringde Lotta och fick reda på var hon jagade och tog en såt lite längre söderut. 

Jonas och Urban ställde ut sig och jag gick in över gärdena. Skrämde genast upp fyra rådjur (ännu en get med tre kid). Släppte tyskan som for iväg över den oslagna vallen. Någon minut senare tog hon upp. 

En bock!

Det snurrade bra i det höga gräset och en sidådär fyra fem rådjur drog iväg åt olika håll. Bocken däremot ställde sig 20 m från Jonas med bredsidan exponerad. Jonas höll inne skottet eftersom Missan kom i skottriktningen. 

Missan fortsatte att snurra ett tag och frammåt 12 tiden kopplade jag henne. Jonas och Urban fortsatte med lite pyrsch medan jag for hem och bytte om varefter jag hämtade pajken i skolan. 

Sammanfattningsvis en bra dag trots att det inte skjöts något...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar