Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 14 oktober 2014

#älgjakt14 dag 2

Andra dagen på årets älgjakt började med samling vid bygdegården. Där lottades passen, vinden kollades och strategin lades upp. 
Idag hade jag sällskap av min snart åtta år gamla son. Vi fick ett fint pass på ett hygge invid en väg. För första gången råkade jag ut för en jaktsabotör. Ett arsel som hängde på tutan förbi oss. Två gånger. Hen körde en liten svart bil som jag inte fick regnr på. 

Såten bröts efter fyra timmar då sista kalven skjutits på men gått undan. Vi samlades. Drack kaffe och väntade en timme innan vi postade om. Jaktledaren pratade också med grannlaget så vi kunde sätta en post (jag+junior) på den marken med. 
Bertil, som gick med hund, tog med sig skytten och närmade sig kalven med hunn i lina. Kalven reste sig och gick undan så Bertil släppte hunn. 

Det blev ett rungande ståndskall. Och kalven avfångades. Unghunden Ackis först älg var ett faktum och vår tilldelning om två stora och två små älgar var i och med detta fylld. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar