Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 20 oktober 2014

Arbete på väg (och trafikeftersök)

I jobbet gör vi en hel del konsultarbeten som involverar vägar. Det gör att vi ständigt måste underhålla vårt säkerhetstänkande. Som ett led i detta fick jag precis uppdatera min kurs i "arbete på väg". Det som slog mig var om de jägare som arbetar med trafikeftersök inte borde ha samma utrustning som beskrivs i utbildningen. Nedan ett screenshot:
Screenshotet är taget från web-utbildningen arbete på väg. Där visas att man vid arbete på väg i dagsljus skall ha varselkläder på överkroppen vilka når upp i standarden EN471 klass 3. Vid arbete i mörker, dimma eller regn skall överkroppskläderna kompletteras med varselbyxor vila nr upp i klass EN471 klass 2 med reflexer långt ner på benen, dvs näst högsta klassningen. Av utbildningen framgår också att det är arbetsgivaren som skall stå för denna utrustning. Detta innebär att om man tar eftersöksuppdrag via egen firma så får man själv stå för utrustningen medan om man tar uppdragen direkt från polisen så är det polisen som skall stå för skyddsutrustningen. Och det räcker INTE med bara varselväst om man skall jobba nattetid. Utrustningen som nationella viltolycksrådet fått polisen att förse eftersöksjägarna med är alltså inte tillräcklig för att nå upp till trafikverkets krav (om eftersöken skall göras nattetid vill säga):
Eftersöksjägare/kontaktperson inom Nationella Viltolycksrådet som utför eftersök på uppdrag av polisen utrustas nu i hela landet med personlig säkerhetsutrustning. Utrustningen består av reflexväst och keps, båda med ett personligt ID-nummer samt benreflex och hundhalsband. Detta är eftersöksjägarnas/kontaktpersonernas "uniform" som alltid och endast ska bäras i samband med uppdrag från polisen.
Dessa saker är allvarliga. I dagarna är det tre år sedan en eftersöksjägare blev ihjälkörd utanför Jönköping i samband med ett trafikeftersök. Själv vurmar jag lite extra för säkerhetsfrågor, inte minst som jag är gammalt skyddsombud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar