Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 22 september 2014

Sämsta jaktfällkniven: M-Tech MT-A073

Den sämsta jaktfällkniven jag stött på ännu så länge är en M-tech MT-A073som jag köpte på Skogs-Elmia (eller om det var Elmia Wood, minns inte rikitgt för jag har jobbat vid flera tillfällen på båda) för ett par år sedan. Den är av linerlockmodell eller kanske en variant på framelock, är faktiskt inte helt säker på hur den skall kvalificeras. Hade den ej haft träsidorna skulle jag sagt framelock (det är vad tillverkaren kallar den).
Formen på knivbladet (frånsett buköppnaren) förefaller bra. Problemet är att stålet är dåligt härdat 440-stål. Kniven tappar skärpan efter mindre än ett halvt rådjur. Buköppnaren levererades oslipad. Efter lite användning lossade skruven som håller fast bladet och kniven föll isär. Mitt absolut sämsta knivköp som visar att billigt kan vara extremt dumsnålt. 
_________________
Tillägg: jag tror att jag gav 225 eller 250 kr för två sådana knivar med tillhörande bältesfodral i läder i Hylte Lantmäns monter. Jag har hittat en annan ÅF i Sverige som tar 195 kr för den, men jag avråder från köp. Från USA får man den för runt $10 + frakt. M-Tech är ett svårt företag då deras produkter lider av stora kvalitetsskillnader, vissa är ren dynga medan andra är extremt prisvärda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar