Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 23 september 2014

Grattis lilla hund!

Idag för tre år sedan föddes Missan, vars egentliga namn är Gamekeeper´s Artemis.
Hon är med mest över allt, ovan är en bild från en fjällsemester för två år sedan.
Och för den som är intresserad av stamtavlor så har vi den här ovan.
Missan är såväl gosig familjehund som skarp jakthund. Hon intresserar sig för det mesta viltet men prioriterar rådjur, kanske för att vi har mycket rå på marken. När hon jobbar i gryt är hon mer sprängare än förliggare, vilket gör att hennes grävlingmöten inte slutat så där himla lustigt alltid.... Hon arbetar som en terrier skall, tämligen nära föraren, sticker ut små vändor men är sällan borta längre än 15-20 minuter. När hon driver så håller hon på i upp till 30 minuter, drevdjuren kommer oftast sakta och lugnt.

Att fostra Missan har nog lärt mig mer om djur, hundar och jakt än hela min tidigare bana som jägare. Det är extremt roligt, lärorikt och tidskrävande att dra in en jakthund i familjen. Jag ångrar mig inte, men min hustru  har, trots att hon gillar den lilla skrutthunden, sina dubier emellanåt.....

1 kommentar: