Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 25 september 2014

Lotta- (och Leif) effekten

Jag tror personligen att vi just nu ser lite av en På jakt med  Lotta och Leif effekt. Det jag menar är att inget jaktprogram någonsin tidigare har nått ut så bra som programmet om Lotta Lundgrens väg till jägarexamen under Leif GW Perssons överinseende. Trots att programmet bara gått på SVT play ännu så länge har det fått en makalös spridning. I nästa vecka har det premiär på konventionell TV, jag skall se till att morsan och farsan ser det då.

Jägareförbundet är inte dummare än att de tar hjälp av Lotta Lundgren för att lyfta fram jakten i den situation som uppstått. Igår hölls en presslunch med Lundgren. Intressant nog valde man att förlägga det hela till hipster-Söder i Stockholm istället för jaktens högborg Öster Malma. Nedan förklarar Lotta sin syn på jakt:


I dagarna är det bokmässa i Göteborg. Jag skulle drista mig till att påstå att förlagen hoppas på en På jakt med  Lotta och Leif effekt. Hur skulle man annars kunna förklara att lagom till TV-seriens premiär på konventionell TV så har inte mindre än tre olika förlag släppt var sin introduktionsbok till jakt. De är olika men alla riktar sig till människor som är nyfikna på jakt. Böckerna är:
  • Att döda ett djur av Pontus Hammarlund, Natur & Kultur förlag (min recension hittar ni HÄR)
  • Happy hunting av Fredrik Lundberg foto Charlie Bennet, Norstedts förlag (recension inom kort, har nästan läst ut den)
  • Jakt så går det till av  Christine Hansson foto Niklas Gustavsson, ICA bokförlag (recension kommer om någon vecka, den ligger i bokhögen vid sängen)
Jag tror dock inte att min kompis Ola, som håller på att ta jägarexamen just nu (klar med teorin, skyttet kvar), påverkats av Lotta. Han utgår från etiken. Från mitten av 1980-talet och till 2010 var han vegetarian gick därefter över till LCHF men då etiken är viktig för honom så kände han att han behövde se till att han kan ordna åtminstone delar av sitt kött på egen hand. Ola skulle not tagit jägarexamen även utan Lotta Lundgren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar