Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 10 september 2014

Jakten i Sverige

SOM-institutet har genom åren genomfört åtskilliga stora undersökningar av svenskens vanor och inställningar. Materialet är näst intill världsunikt till sin kvalitet och omfattning. Jag har vid några tillfällen haft anledning att använda mig av SOM-institutets forskning här på bloggen, tex här och här. Eftersom jag gick i samma klass som SOM-institutets föreståndare så har vi haft lite kontakt i olika frågor, bland annat spånat på forskningssamarbeten men aldrig fått någon finansiering, sedan har jag med jämna mellanrum återkommit med frågor kring varg och jakt. När jag nu kikade på Henriks forskningsblogg för att få lite koll på det aktuella oppinionsläget inför valet (Hensik, föreståndaren, använder en modells om viktat olika mätningar mot varandra, en poll of polls eller mätningarnas mätning) råkade jag hitta en intressant karta som Henrik gjorde för ett par år sedan. På kartan har Henrik, utifrån svar i några års upplagor av SOM-undersökningen, markerat hur vanlig jakt är som fritidsintresse. Kartan är baserad på kommuner och det minsta antalet svarande per kommun har varit 40 personer, har antalet understigit 40 så har kommunen representerats av länsgenomsnittet istället. Jag tycker att kartan är intressant och belyser mycket av de problem som vi står inför (ju rödare ju större andel jägare):
Och den som är intresserad av aktuellt oppinionsläge kan ju kika på Henriks blogg. Intressantas är kanske den partivisa redovisningen en bit ner i höger spalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar