Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 9 juli 2014


I vår familj äter vi mycket rådjur helt enkelt av den anledningen att de jaktmarker jag förfogar över har goda rådjursstammar. Mina hundar är också bra på att hitta rådjuren och driva fram dem. Det gör att jag har haft tid att experimentera en del med rådjursköttet. Att tillaga steken hel gör jag sällan. Det är vanligare att jag skivar den och grillar skivorna. Ibland styckar jag den anatomiskt och får små fina bitar lagom för familjen. Några gånger har jag strimlat den tunt och wokat den eller lagat den som skav. Denna gång tillagade jag den hel.

Steken benades ur och hålrummen fylldes med fetaost och basilikablad. Det gick åt en del svartpeppar invändigt också. Just fetaost eller chevre fungerar väldigt bra till rådjurets lite sötsmakande kött. Därefter pepprades stekens yttersidor och hela köttbiten lindades in i bacon. Beroende på stekens storlek kan man räkna med att det går åt ett par tre-fyra paket bacon. Hela paketet bryntes på alla sidor innan det placerades i ugnen på ungefär 120 grader. Där fick det stå tills innertemperaturen var ungefär 55-56 grader varvid den togs ut och fick vila en kvart innan jag skar upp den. Detta ger ett röd-rosa kött.

Köttet serverades med rostad färskpotatis och chevregratinerade rödbetor. En makalöst god kombination. Undantaget ost och bacon utgjordes middagen av gårdens produkter.

2 kommentarer:

  1. Rådjur är fint men vi har ju inte så mycket av dem så det blir sällan sådana middagar tyvärr. Hoppas dock rådjurstammen ökat till hösten så vi kan skjuta någon mer.
    Ha det bra i värmen, våra hundar ligger mest o jag hoppar morgonpromenaden då det sliter väldigt på dem tycker jag.
    M//

    SvaraRadera
  2. Har aldrig smakat rådjur...det är inte så vanligt häromkring...men skulle förstås vara kul att testa nån gång :D

    SvaraRadera