Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 10 juli 2014

Ytterfilé av rådjur med stekta nudlar


Med ett drygt halvdussin rådjur per blir det ofta möjligt att laga något gott av rådjurssadeln. Jag har efterhand kommit fram till att jag tycker att det är bättre att bena ur sadeln och använda köttet för sig. Ryggraden får antingen bli fond eller så får hundarna glufsa i sig den. På ett par timmar klarar terriern av att sätta i sig kotorna från en baksadel…

På bilden har jag grillat ytterfileérna. Jag brukar lägga de över mycket het glöd så att jag försluter alla köttporer och köttet får fin färg. Därefter flyttar jag över dem till indirekt värme. Ibland stryper jag syretillförseln och slänger på lite alspån så att jag får rökutveckling och lite rökt smak, men inte denna gång. Jag brukar låta köttet ligga på tills det börjar hårdna, dvs det har precis börjat lämna det mjuka lite sladdriga råa stadiet och börjat bli lite spänstigare. Då är det rosa-rött i mitten.

Denna gång serverades det grillade köttet med stekta nudlar (blandade med lök, sockerärtor mm). Oftast använder jag köpta nudlar men det är lätt att göra själv.

Nudlar gör man enkelt genom att blanda 2,5 dl vetemjöl, 2 msk majsmjöl/maizena och 0,5 tsk salt i en bunke. Över detta slår man 1,25 dl kokande vatten och lite olja. Arbeta samman och låt stå några minuter. Därefter tar man små bitar det som man rullar till tunna korvar och steker i ordentligt med olja. Man får steka nudlarna i omgångar, Därefter steker (wokar) man säsongens grönsaker och blandar ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar