Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 18 juni 2014

Terrier vs grävling (träning)

Härom dagen hade jag vägen förbi ett övningsgryt som visade sig vara öppet. Självklart passade jag på att ge Missan en chans. Kunde konstatera följande angående min lilla tyskterriertik:

1/ Hon är för skarp för grävling. Hon vill in nära, vilket hon visat förut. Det blir blodigt när det inte sker under kontrollerade former med skyddsgaller emellan. Som i ett träningsgryt.

2/ Hon lyssnade på mig. Nu ansträngde jag mig inte för att få henne att komma ut men hon bröt när jag kallade på henne.

3/ När hon bröt kom hon inte ut till mig utan sökte en ny väg fram till grävlingen. På de kanske 7-8 minuter hon spenderade i grytet flyttade hon sig fyra gånger och utnyttjade alla gångar.

4/ Hon är rörlig och har inga problem med förträngningar i gångarna.

5/ Hon är liten. Väldigt mycket mindre än övriga tyskar som var där. Det, hennes skärpa och hennes lynne hade gjort henne intressant att avla på. Tyvärr fanns där flera olika skäl som motiverade en kastrering, så några valpar blir det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar