Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 25 juni 2014

Att kasta ut barnet med badvattnet - därför lämnade jag FB-gruppen ekologiskt är logiskt


Ett gästinlägg av Oscar som har en fårgård med medvetet ekologiska förtecken. Oscar beskriver här varför han gick ur FB-gruppen ekologiskt är logiskt.

Den här texten var från början en avskedspostning på Facebook-gruppen Ekologiskt är logiskt, där jag ville förklara varför jag inte längre tänkte fortsätta som medlem.

Intressant nog fick mitt inlägg inte ligga uppe mer än 10 minuter innan det togs bort av en moderator. Varför kan man ju bara spekulera i, men takhöjden är uppenbarligen begränsad. Här följer inlägget något redigerat och ur minnet

Jag har sen länge haft ett miljöengagemang. Jag kan villigt erkänna att det har varierat över åren. Ett tag släppte jag det mer eller mindre eftersom det var så frustrerande att så många verkade skita i det och att jag inte verkade kunna påverka dem.

Jag har alltid handlat ekologiska varor om möjligt eftersom det ändå är att göra något.

Sen knappt 10 år har jag en eget lantbruk där vi föder upp djur och även producerar deras foder. Jag kan konstatera att det inte är det enklaste man kan ge sig på här i livet. Det är en härlig känsla både att kunna producera delar av vår egen mat och även att sälja till andra. Men att gå därifrån till att det ska ge en anständig inkomst är oerhört svårt. Vi producerar ekologiskt, men den utmaningen delar vi med alla bönder vi känner oavsett eko eller ej. Jag känner ingen yrkeskår som jobbar så hårt och tar så höga ekonomiska risker för så låg och ojämn inkomst som odlare.

En droppe i bägaren var härom veckan när någon i gruppen ville veta vad en jordgubbsodlare besprutade sina bär med. När inte odlaren svarade på ett sätt som ansågs vara ok utvecklade sig detta till ett drev av värsta slag. En odlare skulle alltså under den aktivaste perioden på året lägga tid på att svara på frågor från en massa folk som redan från början bestämt sig att man aldrig i livet skulle handla där, eftersom jordgubbarna var besprutade och därmed giftiga...

Den totala ironin är att även ekologiska jordgubbar besprutas! Dock med medel som är godkända för ekologisk odling. Hela situationen visade att väldigt få är intresserade av att lära sig något nytt, framför allt inte något som riskerar att rubba ens cirklar.

När de vettiga diskussionerna då blir allt färre, och de flesta utöver ovanstående exempel utgörs av "citronsyra är farligt", "bikarbonat är nyttigt", "GMO är alltigenom ont" och rena stollerier som "kolloidalt silver" och chem-trails, ja då räcker det för mig.

Tack för mig.

Var kan jag hänga i stället? Finns det något forum där man kan kombinera ekologi och vetenskap? Kan man vara miljövän utan att behöva köpa ett helt paket av stollerier och konspirationsteorier?

Mvh Oscar

1 kommentar:

  1. Jag tror inte Oscar platsar i den gruppen, har upplevt liknande, jag är jägare och är intresserad av djur och natur, är motståndare till den förda rovdjurspolitiken och till storskalig gruvbrytning, man måste vara rädd om våra mineraler och ej sälja ut dem för småpengar. Många sk miljövänner är motståndare till gruvor, skogsbruk och jakt, speciellt på rovdjur. Jag känner att jag platsar inte bland "miljövännerna" trots att vi har samma syn när det gäller mineralbrytning eftersom de är "vargkramare".

    SvaraRadera