Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 4 maj 2014

Recension: Älgjakt med ledhund

Björn Ahlstedt har skrivit en bok som heter Älgjakt med ledhund. Den ligger ganska mycket i tiden, inge minst med tanke på den ökande vargstammen då många söker alternativ till löshundsjakt.
Boken är på totalt 120 sidor, varav knappt 70 handlar om allt från valpval till träning. De resterande handlar om prover och rasspecifikationer. För skojs skull kikade jag i bokhyllan och insåg att detta var den fjärde boken i min samling som redovisar de olika rasspecifikationerna. Min spontana reaktion är att metoderna borde gå att använda på annat vilt än älgar och med andra hundar än spetsar så länge de har bra spåregenskaper.

Författaren har ett gott språkbruk, den är tämligen välskriven och intressant. Min invändning är att den inte går speciellt speciellt djupt in i ämnet. Jag får snarare känslan av att den skrapar på ytan, väcker intresse javisst och den ger några ledtrådar till hur man skall lyckas.

Här kan du läsa ett smakprov ur boken. För övrigt har bloggkollegan Anna-Sara tagit den stora bilden på bokens omslag.

Boken kan köpas i välsorterade bokhandlar eller beställas från Setter (229 kr), AdLibris (269 kr), CDON (252 kr), Ginza (249 kr)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar