Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 28 mars 2014

Gästinlägg: Skytte för jägare del 3

Tredje delen i en serie inlägg om skytte författade av Markus. Tanken är att de skall inspirera läsarna att prova sin förmåga på skjutbanan.



Som jag skrev sist är det stor skillnad på skytte och skytte, för att bli en bättre skytt och därmed bättre jägare behöver man träna varierat. Bättre jägare? Tänker kanske du, det handlar väl inte bara om skytte! Nej men det har jag heller aldrig påstått. Det att vara tillräckligt säker skytt för att kunna förvalta de skottchanser man får och minimera risken för skadskjutningar, är en mycket viktig aspekt av jaktetiken, som är en liten del av allt som gör dig till en god jägare.
Börja billigt, torrklicka hemma. Följ taklisten i siktet, avfyra i hörnet och fortsätt följa nästa taklist under repeteringen i en enda svepande rörelse.  Ligg på golvet hemma med stöd under förstocken, sikta på en prick på väggen och försök hålla den i siktet genom avfyrning och repetering. Det låter kanske enkelt, men prova får du se.
Skytte med 22an är också billigt. Men den kan man stå på 50m viltmålbanan och skjuta 200 skott på ”lilla älgen” utan att bli ruinerad. Sträck ut hållet till 150-200 meter och du har långhållsträning som heter duga med de begränsningar 22ans prestanda ger.
Det finns en webbaserad tävling som startades av Håkan Spuhr februari 2012; www.basicrifle.com   Den är omtalad i Vapentidningen under förra året. (I samma nummer skriver Sverker Ulving en läsvärd krönika om vikten av att släppa skyttet löst för att utvecklas.) Det är en alldeles utmärkt träningsmöjlighet som verkligen sätter dig på prov och tvingar dig att lära känna din utrustnings egenskaper.
Skjut med en kompis och utmana varandra, 7 ballonger där ni börjar från varsitt håll och den som skjuter mittenballongen vinner. Självmarkerande mål är väldigt underhållande. Att träna upp hastigheten är otroligt konstruktivt, inte för att du behöver kunna skjuta fort men du lär dig hur mycket tid du faktiskt har och kan ta det lugnare än du tror. Att skjuta fort innebär inte bara att ligga/stå still och mata på skott men även att komma i en bra position snabbt. Nästa runda med duellskytte på ballongerna kan du och din kamrat lägga ifrån er vapnet (självklart med öppet slutstycke) och plocka upp det igen mellan varje skott. Ställning och anläggning är en stor viktig faktor som spelar in på din praktiska precision.


Mitt jaktliga fokus betyder bland annat att det första skottet är det som gäller. När jag åker till skjutbanan tar jag med studsaren även om jag bara ska skjuta 22a eller hagel, ett skott på 100 meter är allt jag behöver får att bekräfta att jag och bössan presterar det som krävs i en jaktsituation. Gör jag det konsekvent varje gång jag är till skjutbanan får jag till slut en väldigt klar bild av vad jag och mitt vapen presterar vid första skottet, och det är det som gäller när man jagar.
I det fjärde och sista inlägget kommer jag nästa vecka att komma in lite mer på de långa hållen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar