Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 25 januari 2014

Liten jakt med sonen

Idag var jag och min sju år gamla son ute och jagade. Det var Missan som fick chansen i snön. På sig hade hon gps-en jag köpte av Erik härom veckan.

Vi delade upp arbetet så fort hunden släppts. Jag höll i bössan och pajken i gps-en. Han refererade ständigt det som hände. Nästan som ett datorspel sa han vid ett tillfälle. 
Trots två timmars sök vart det inget upptag. Jag såg dock två rådjur åt ett annat håll. 

Vi kopplade upp hunden och rastade Essa istället. Hon fick springa av sig och så körde vi lite apportövningar. Men plötsligt fick hon något i nosen. Rimligtvis dovhjort men kanske rådjur. Essa hade ett ihållande non-stop skall. Detta var ju inte vad jag ville, min tanke är att börja med fågel och rovvilt. Klövvilt är inte vad jag har i åtanke för henne, undantaget vildsvin. Appropå vildsvin så skjöts första grisen för Essas mamma igår: 

Vi får väl se hur det går. I sommar tänker jag i alla fall göra vad jag kan för att hon skall bli intresserad av grävling...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar