Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 6 januari 2014

Ett smaldjur för Missan

Tre minuter efter släpp blev det upptag. Ett stänkdjur dök genast upp hos mig men kastade så fort jag fått in det i kikarsiktet. Sedan drev Missan i en kvart. Fina buktningar.

Vi flyttade oss en bit närmare gränsen för marken. 15 m från oss dök ett rådjur upp och Missan gav upp ett tjut innan hon hängde på. Fina buktningar som två gånger var så nära att jag såg granarna skaka. Efter kanske 20 minuter släppte tyskan och vi traskade norrut. 

Inget i kanske 10 minuter och jag började föra oss mot bilen. Missan tog en tur och tjöt till innan hon drog igång sitt täta gälla skall. På 80 m håll mellan kvistar och stammar såg jag drevdjuret stanna till. Lyssna. Se sig om. Springa vidare med tyskan efter sig. Drevet klingade bort. 

Väntan. 

Efter 10 minuter hörde jag drevet närma sig. Helt plötsligt stod hon där. Smaldjuret. 

Bössan for upp till axeln. 

Geten kastade. 

Skottet gick. 

Geten föll ihop. 

Sedan kom Missan och började lugga. Bra dag. Vi jagade i 1,5 timmar och Missan drev mer än hälften av tiden. Duktig terrier!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack!
      Det känns som om hon går från klarhet till klarhet. Hon är inne i en riktig formtopp! Att det inte skjuts mer för henne beror nog mest på mig, dels att jag inte är beredd när chans ges och dels för att jag primärt jagar ensam. Men en eller två skyttar så hade det nog fällts något för Missan åtminstone varannan gång jag är ute.

      Radera
  2. Grattis , va kul! Alltid skoj när det går framåt.
    Vi har inte råd att skjuta getter på våra marker. Bock och kid är tillåtet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Dags att ligga på rävarna lite borta hos er kanske?

      Radera