Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 4 november 2013

Kniv med tveksam produktinformation

Jag vet inte om det var kritiken som fick Jaktkits ägare att lansera en ny kniv som inte är en så uppenbar kopia av en svensk välkänd kniv. Hur som helst så har man nu lanserat en ny jaktkniv med benämningen Knv2. Lite kraftigare och med lite annan design, inte minst på knivskidan som jag tycker verkar riktigt bra, jag länkar en bild från Jaktkits hemsida:

En till synes trevlig kniv i mellanprisregistret (787 kr), dvs för dem som vill ha något lite dyrare än en morakniv men inte är villiga att betala vad det kostar att få top of the line.

Nu skall jag vara tydlig med att jag inte sett kniven i verkligheten och inte heller provat den. Men jag har en stor erfarenhet av knivar, har tillverkat knivar själv i över 10 år och har en utbildning i att smida eggverktyg på Bäckedals folkhögskola. Så jag har viss koll på vad just knivar. Därför blev jag lite förvånad när jag läste om Knv2 på hemsidan:
Hela kniven är smidd i ett homogent stycke högkvalitativt CrMoV 18 stål,
Nej, jag kan verkligen inte tänka mig att kniven är smidd. Den är garanterat skuren ur en stålplåt och slipad till rätt form. Det är så knivar tillverkas industriellt idag, även många knivmakare som själva gör sina knivblad tillverkar dem på detta vis. Att verkligen smida fram bladet är ovanligt och tidskrävande. Hade man valt ordet "tillverkad" istället för "smidd" så hade jag inte haft några invändningar.

Sedan kan vi läsa:
Knivarna har handslipad full V-egg som ger upp till 30% bättre skärpa än konventionella knivseggar*
Den förklarande noten lyder:
* beräknad skärpeförbättring i jämförelse med konventionellt slipad jaktkniv med sekundäregg och normal 25 graders primäregg.
Förlåt mig, men jag förstår verkligen inte någon ting. Vad är en konventionell slipning av en jaktkniv? Det finns många olika slipningar av jaktknivar som alla är vanliga. Sedan är "upp till" en benämning som är totalt icke-förpliktigande. Sedan funderar jag över vilket testinstitut man använt sig av för att komma fram till påståendet. Som jag ser det är det enbart fråga om sockrad reklam. Nedan är en bild på lite olika sätt att slipa knivar på, jag har jaktknivar med de fyra första typerna av slipning. Sedan har jag ofta med mig en "huggare" som alternativ till yxa och den har en slipning liknande den femte:

Därmed inte sagt att Knv2 skulle vara en dålig kniv. Det vet jag inget om. Antagligen är det en helt OK kniv, men det är inte det som är min poäng. Min poäng är att man är vilseledande i sin reklam, eller om man så vill produktinformation, om kniven. Om jaktkit vill så kan de skicka över en Knv2 så recenserar jag den gärna utifrån samma premisser som jag recenserat en överlevnadskniv från Karesuandokniven. För övrigt har jag nu använt en ESEE 3 i lite drygt en månads tid. Kniven kommer inom kort att recenseras då den fått utstå tillräckligt mycket praktiska jaktbestyr för att jag skall kunna skriva en ärlig recension av den.

Om Jaktkit är intresserade av en recension så går det bra att kontakta mig via en kommentar (som inte behöver publiceras) så återkommer jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar