Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 24 oktober 2013

Att skylla ifrån sig gör även åklagare

Under våren 2012 greps fem män från Härjedalen för försök/planering av illegal vargjakt dvs grovt jaktbrott. Det har varit många och långa härvor kring detta, bland annat tog det en faslig tid innan de misstänkta fick tillgång till sina jaktvapen igen. Och när så väl skedde var flera vapen skadade:

Bild länkad från ÖP

Skadorna beskrivs såhär:

– Poliserna verkar ha varit hårdhänta. På ena geväret har en bit av kolven spruckit och lossnat och på det andra var fästet till kikarsiktet sönderbrutet, berättar mannen som hävdar att de var i gott skick när de beslagtogs.
– Sen är det ett gevär jag bara har fått tillbaka slutstycket till.
Miljöåklagare Åsa Schoultz har vid upprepade tillfällen utlovat ett datum för när åtal skall väckas. Men ständigt skjuts det upp. Ständigt skylls det på andra aktörer. I vintras var det SKL som fick skulden. Nu är det länspolisen.  Schoultz säger till Svensk Jakt:
- Jag måste ha en färdig förundersökning från polisen innan jag kan göra någonting. Kan bara hoppas på att jag ska kunna få förundersökningen klar så att beslut i åtalsfrågan kan tas under november, säger åklagaren till Svensk Jakt.
Vidare säger hon:
Polisen börjar jobba ordentligt med förundersökningen den här veckan.
Schoultz låter alltså påskina att det är polisens saktfärdighet som sinkat ärendet. Men nu är det något som inte stämmer. I augusti berättade Schoultz för svensk jakt att hon bara skulle läsa in sig på materialet, sedan var det dags att fatta beslut om åtal:
Miljöåklagare Åse Schoultz ska finnas i Falun några dagar den här veckan för att bland annat ta del av de utredningar som Dalapolisen har gjort. Hon ska läsa in allt material.
– I utredningen ingår även de sista analyserna i ärendet från Statens kriminaltekniska laboratorium, säger åklagaren till Svensk Jakt.
 Det intressanta när Schoultz gav SKL skulden för förseningen var att SKL fick in material från fallet så sent som ett år efter att tillslaget gjordes, man kan alltså egentligen inte skylla på SKL för förseningen:
– Vi har fått nya undersökningsföremål den senaste månaden. Jag hoppas att vi kan bli klara med de sista analyserna inom en månad, säger Mirja Lentz Torbjörnsson, som är samordnande tjänsteman på SKL i ärendet.
Då, i våras, sade Schoultz:
– Jag är inte helt up to date med hur utredningsarbetet går. Men det är toppen om provsvaren från SKL kommer inom en månad. Då ska jag gå igenom allt material, eventuellt hålla något slutförhör och sedan besluta om det blir åtal, säger Åse Schoultz
Ja.... Vad är det som är så svårt? Ger inte analyserna bevis nog att väcka åtal? Varför dras det hela ut än mer? Jag förstår inte. Inte heller tror jag att denna utdragna process gagnar förtroendet för polis och åklagarväsendet bland jägre och på landsbygden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar