Med en tysk jaktterrier, en korthårig vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 10 september 2013

En tuff brud i terrierförpackning!


Ett par bilder till på Missan efter ett möte med grävling i ett klippgryt. Vid vänster öga har hon antagligen tjongat i en sten tror jag, men är såklart inte säker. Däremot är det hål i skinnet efter huggtänder på höger kind. Rispor av huggtänder på örat.

Nåja, så kan det gå.

När jag gjorde rent Missan drog jag först en löpsnara om nosen så att hon inte skulle kunna bita mig. Änden på snaran knöt jag om nacken på henne så att hon höll ner hakan mot bröstkorgen. På så vis var huvudet fixerat och jag kunde lättare tvätta av henne.

Jag spolade ordentligt med koksaltlösning (1 msk koksalt i 1 l vatten, kokat och avsvalnat). En knapp halvliter använde jag ner i bitsåret. Som avslutning spolade jag ner lite svag klorhexedinlösning för att ta död på kvarvarande bakterier.

Det viktiga var att såret skulle läka innifrån och ut. Läker det utifrån och in så finns risken att skit kapslas in. Ännu så länge är såret öppet och vätskar sig lite granna, vilket jag tolkar som ett gott tecken. Missan uppvisar inga som helst tecken på att ha tagit illa vid sig eller så, hon är lika intensivt på som vanligt. Möjligen är hon en aning mer stingslig när Essa är framme och leker för hårt med henne i nosänden.....

Kort sagt. En tuff brud i terrierförpackning!

Som sig bör när det är tysk jaktterrier vi har att göra med....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar