Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 9 september 2013

Blandjakt i skärgårdsmiljö

Den gångna helgen ägnades åt tre dagar jakt i skärgårdsmiljö. En rätt svår jakt för jag måste säga att jag inte har en aning m hur jag skall tackla den stora ön med mitt nya arrende. En sak är dock säker, ön är varierande och svårjagad. Här följer en serie bilder som får representera helgen:
 Fina dagar, fina kvällar. Temperaturen i havet mätte 18,5 grader, riktig indiansommar. Min hustru hörde två berguvar och såg den ena, lördag kväll kl 20.30.
 Essa stormtrivs!
 Svårjagat. Jag smög fram i olika biotoper. Det gav bland annat en storskrake.
 Essa fick apportträna lite innan jag tog ut bröstbitarna på fågeln. Skraken var hon lite skeptisk till först men den andra fågeln var det inga tveksamheter kring....
 Ringduvor finns det hyfsat gott om. Miljön utgörs av klippor, skogar (asp respektive ädellöv och några tallområden) och ängar/hagar. Duvan hade krävan full med ekollon.
 Lite senare på säsongen skall jag försöka mig på lite vettajakt.
 Missan fick också jaga lite. Eftersom jag inte kunde släppa henne över jord ännu på en månad så släppte jag henne i vad jag trodde var ett litet rävgryt i klippmiljö.....
....men det visade sig hysa en grävling. Grytet var ogrävbart. Missan jobbade med grävlingen i ungefär en halvtimme. Emellanåt gick det hett till, det hördes. En gång ylade hon till. Efter en stund kom hon upp när jag kallade. Då hade hon fått ett bett i örat, tjongat i ena ögonbrynet i en sten och fått ett bett i kinden. Trots det tyckte hon att jag var dum som kopplade henne och tog ner henne till havet för en första avvaskning. Tillbaka i stugan så sköljde jag rent såren med rikligt med koksaltlösning samt lite klorhexedinlösning på betten. Hon är pigg och glad, men lite öm och lite mer stingslig mot Essa.

4 kommentarer:

  1. Vilken tuffing, lilla MIssan :D

    Å fina bilder från skärgården. Som jag skrev på FB så visste jag inte ens att man jagade storskrake...Blir spännande att höra hur den smakade, även om det skulle kännas lite märkligt att äta den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, terriern är rejält tuff. Märker egentligen inte alls av att hon borde vara lite konvalescent....

      Storskraken, ja vi får jaga den 21/8-31/1. Första jag skjutit. Luktade rätt ordentligt av tran/fisk när jag tog ur bröstfileerna. Så för att ta det säkra före det osäkra har jag låtit köttet möra i yoghurt som jag hoppas skall dra ur den skarpaste smaken som jag misstänker ligger i köttet. Eventuellt är det rökning som gäller, men vi får se...

      Radera
  2. Oj då!!!Tur att det gick så bra, fast grävling har massa otäcka bakterier i munnen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ta i trä....
      Men det verkar som om jag lyckades spola rent såret bra. Sedan var det öppet ett par dagar så det kunde "rinna av sig". Nu har det slutit sig och hon är lite svullen och öm, men i övrigt lika kavat som vanligt.

      Radera