Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 26 augusti 2013

Pappa, hur dödar man en zombie?

Igår frågade min 6-årige son hur man dödar en zombie. Visst kommer ämnet zombier upp emellanåt hemmavid, jag är trots allt rätt förtjust i sådana filmer och har varit så sedan jag såg Day Dawn of the dead första gången på stor duk på ett spelkonvent i Linköping i början av 1990-talet. Men trots detta var jag lite förvånad över frågan.

Mitt svar var att man brukar hugga huvudet av dem, ungefär som när man slaktar kycklingar. Man kan också förstöra hjärnan.

Sonens intressanta reaktion på detta var att invända. För om något är dött och ändå rör sig så spelar det ju ingen roll om det ar huvud eller ej..... För det är ju ändå dött.

Jag stod lite svarslös en stund innan jag kom att tänka på det som skräckförfattaren HP Lovecraft en gång skrev och påstod kom från den hemska boken Necronomicon:
That is not dead which can eternal lie, And with strange aeons even death may die.
Alltså, tids nog dör även zombier.

Det får vara hur det vill med den saken, jag övergår nu till lite reklam för en av mina favoritfilmer i zombiegenren. Se trailern och lär er hur man skall göra med zombier:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar