Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 23 augusti 2013

Lyckad lockjakt på råbock

 Sedan den 16 augusti har jag varit ute och jagat råbock i mer ään 20 timmar men knappast 25 timmar. Oftast har jag sett getter och kid, men få bockar. Jag har tolkat detta som att brunsten varit över och bockarna lugnat sig. Kanske lagt sig att pusta ut uppe i skogen för att komma fram sent och då äta upp sig igen. Inte minst har jag tolkat det på detta vis på grund av att jag aldrig fått några svar när jag lockat.

För mig är bockjakt just lock och smygjakt. Jag har lessnat på att sitta i ett torn och passivt vänta på att ett rådjur skall drälla förbi. Men det har inte varit lätt i år. I början regnit och blåsigt sedan har det i och för sig varit några fina kvällar, men de har inte gett något.

 Tills igår.

Igår lossade det. Efter att jag läst för ungarna smög jag ut. Jag tog mig till ett område där jag i förrgår såg och hörde MÅNGA rådjur. Tänkte att jag borde kunna komma i bra läge genom att smyga. Men si det behövdes inte. Redan när jag var på väg in i området brakade det till. En get for ut tio  meter framför mig. Hon sprang snabbt. Strax bakom henne kom en ung bock. Knappast någon revirbock utan snarare en mindre marginalbock som tillåts lite lek i utkanten av ett revir i slutet av brunsten.

Bocken förföljde geten fram till ån. Geten for graciöst över men bocken stannade.

Jag satte mig ner. Plockade fram lockpipan och började locka. Bocken reagerade direkt. Tittade. Började gå snett mot mig. Rusade lite kort. Stannade. Men det var inget bra läge, hus snett bakom. Jag lockade lite till. Bocken travade en bit, nu parallellt med mig. Stannade upp.

Jag fann boken i kikaren och lät skottet gå....
 ....den ljuddämpade knallen från 6,5-an var inte så hög. Rekylen obefintlig så jag höll kvar bocken i kikaren och såg honom hoppa rakt upp i luften. Högt hoppade han.

Sedan rusning. Mot gärdeskanten. Efter 30 m syntes det hur benen började ge sig. En sista kraftansträngning och han tog sig över muren. Sedan tystnad.

Jag smög fram. Där precis bakom muren låg han. Skottet tog i övre framkanten på vänster bogblad och gick ut i bakre kanten på höger bogblad med mycket modest köttförstöring som resultat. Båda lungorna totalt sönderskjutna men hjärtat intakt. Brösthålan var helt full med blod så något av de stora blodkärlen hade väl slitits av. Bra, det är en bra avblodning av slaktkroppen.
Nu hänger slaktkroppen i viltkylen. Mörningstimern visar att det är dags för styckning frammåt tisdagkväll eller kanske onsdag. Eventuellt sänker jag tmeperaturen något för att kunna förlänga mörningstiden. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar