Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 4 juni 2013

Mads Mikkelsen på jakt....

....eller vad man skall kalla det. Se detta klipp från suveräna Blinkande lyktor, som väl var hans andra film efter Pusher. Möjligen kan man tycka att det är lite magstarkt men det är på sitt sätt väldigt roligt.


Innan jag började blogga på allvar, tror det var 2007 eller kanske 2008 som jag började, så recenserade jag massor med film på en site som nu somnat in. Den hette moviemix och var under några år större än moviezine, men delvis på grund av att de flesta skribenterna var småbarnsför'äldrar så försvann tiden. Därtill var det svårt att få in nya skribenter så av allt att döma har den inte uppdaterats på typ tre år. Såhär skrev jag i alla fall om Blinkande lyktor när den gick upp på bio:
BLINKANDE LYKTOR låter som en Kinesisk film, kanske associerar jag med Den röda lyktan. Nåja. Filmen är dansk. Och nog den bästa gangsterfilm jag sett sedan SNATCH, och dessförinnan PUSHER. Pusher var ju intressant i sig, en oerhört obehaglig dansk gangsterstory, hyr den omgående, den är värd det.
Blinkande lyktor börjar med TORGILS 40-års dag. Den inleds dåligt, lastbilen med smuggelcig som Torgil och hans tre gamla vänner och medkumpaner beställt från Polen visar sig innehålla grön Look, dvs mentholcig. Torgil befinner sig med andra ord på djupt vatten, han skulle reglerat sin skuld till Färöingen med förtjänsten. Resutlatet blir att Färöingen äger honom..... 
Nåja, vidare på 40-årsdagen: På en krog visar det sig att hans tjej har hittat en annan och dumpar honom. Torgil börjar inse att hans 40-åriga liv inte har utvecklats till något alls. Han lever fortfarande som smågangster och har fått en AK-47 (prickskytteversion) i födelsedagspresent. Och börjar gå hem, där något är fel.... Dagen började dåligt och blev värre. En stöt tvingas fram. En väska snos, vars innehåll Torgil och hans vänner bestämmer sig för att behålla och filmen utvecklas till en flyktfilm/roadmovie. I en gammal Ford Traffic skall de fara till Barcelona, men innan tyska gränsen börjar bilen brinna...
Filmen stannar upp, resten utspelar sig i gränsorten Fredriece. De försöker hålla en låg profil, men Färöingen har ett pris på Torgils huvud, lokalbefolkningen är påträngande nyfiken, knarkabstinens skapar dummdristighet. Stämningen stiger, blir tät, börjar likna RESERVOIRE DOGS. Filmen är mer skandinavisk eller engelsk i sitt anslag än all Hollywoodfägring som brukar visas på bio. Jag visste inte vad jag gick in på när jag valde filmen. Men med intressant
danska skapelser som PUSHER och isländska filmer som NEI ER IKKE EIT SVAR i gott minne var valet av film denna gång tämligen enkelt. Och lyckat.
Filmen rekommenderas varmt!
Jag gillar som synes nordisk film, norsk, isländsk och finsk film följer jag till och från. Dansk film har jag periodvis följt slaviskt, de har under många år haft en extremt hög nivå på sina film och TV produktioner, oändligt mycket bättre än sina grannländer (möjligen undantaget Island). Ett par danska filmer med några år på nacken som jag absolut tycker att man skall se är följande (länkar till recensioner som jag skrivit):
 Gamla män i nya bilar är en riktigt smart kriminalkomedi med Torkel Pettersson i en psykopatroll, det är uppfölaren till den minst lika bra I kina käkar man hundar. Kim Bodnia, ännu en av mina danska favoritskådisar, gör huvudrollen. Han slog väl igenom stort i Pusher, en blytung Scorceseinspirerad knarkhistoria där även Mads Mikkelsen gör en viktig roll. Mikkelsen är huvudpersonen i uppföljaren Pusher 2, en om möjligt ännu svartare berättelse. Säcken knyts ihop med balkangangstrar med problem i Pusher 3, en film som har en av filmhistoriens mest realistiska styckningsscener. En riktig feel-bad film även det. Men bra, väldigt bra.

Nåja. Mikkelsens jaktbravader i Blinkande lyktor får sin logiska förklaring om man ser filmen och får karaktärens bakgrund förklarad. Det låter sig inte göras i text men fungerar väl på film, så jag kan bara upprepa min uppmaning att se filmen. Tyvärr verkar den inte finnas på marknaden just nu men bättre sorterade bibliotek borde ha den till utlåning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar