Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 28 maj 2013

Farmor och farfar var preppers!

Jag minns inte farmor och farfar speciellt väl. Farfar var arkitekt med egen arkitektbyrå och farmor journalist. Härom dagen fick jag se några gamla bilder från deras sommarstuga utanför Borås. Jag blev lite förvånad, de var ju uppenbarligen självhushållare!
Bilden ovan är tagen mitt under brinnande krig. Bilden föreställer min gudfar (farsans äldste bror) på en trehjuling. Han befinner sig framför kaninburen!

Tydligen höll min farmor och farfar kaniner för kött ute vid sommarstugan under kriget. Jag visste att detta var vanligt, men att farmor och farfar gjorde så hade jag ingen aning om. Kunde inte ens tänka tanken. Hur som helst. Min farbror berättade att de hade svårt för slakten och slutade med kaninerna direkt efter kriget när kött blev lite tillgängligare i butik igen.

För övrigt var större delen av tomten uppodlad, ett kvarts tunnland potatisodling klämde de in. Och även efter kriget fungerade sommarstugan som en BOL (Bug Out Location), för när sommarstugan byggdes om runt 1988-9 hittade min farbror ett rejält förråd med konserver, torrmjölk och kaffe. Det hade säkert räckt någon månad eller två beroende på hur många som skulle leva på det.....

Men under kalla kriget och med andra världskriget i färskt minne var detta inget konstigt. Idag tycker folk att det är lite knäppt.

1 kommentar: