Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 7 mars 2013

Mer vargdebatt i lokalbladet

På många sätt blir debatter i lokalblad en lite vulgärare och aggressivare variant av vad som debatteras i stormedia. Då tänker jag givetvis på de riksaktuella frågor som får sin lokala prägel och sina lokala uttryck. Där förekommer självklart även debatter som är uteslutande lokala angelägenheter.

Härom veckan skrev jag om en nationella debatt som fått sin lokala prägel genom en insändare av Mikael Jägare till vårt lokala reklamblad. Insändaren efterfrågade politikernas åsikt i frågan om en eventuell vargetablering i krokarna. Mikael Jägare efterlyste konkreta synpunkter på hur man tänkte agera. Svar från kommunledningen uteblev men som jag skrev så kom ett svar från en miljöpartist. Min sammanfattning av den inlagan löd:
Det första svaret (Thomas Larson, mp) innehåller det vanliga upplägget, att först dissa motståndaren: "Jag brukar normalt inte svara på insändare som är på den nivån Mik­ael Jägare skriver" för att sedan som vanligt koma in på att man accepterar varg bara man lär sig mer om dem samt att på andra håll kan man minsann leva med massor av  vargar och det är då rakt inga problem. Vargen är inte heller farlig konstaterar Thomas Larsson.
Sedan kom ett uppenbart jaktfientligt inlägg präglat av fördomar och villfarelser. Det finns återgivet i sin helhet i den gamla blogposten.

I det nummer av reklambladet som damp ner i lådan i går fanns två insändare. Den ena var ett sifferdribblande där en "Bror" genom att bland annat plocka fram siffror på hur många jägare som skadar sig, försökte negligera risken at skadas av varg. Det är en ofta återkommande argumentation, som vi ofta ser i olika former. Denna gång var det lite märkligt att vildsvinens skador på jakthundar inte lyftes fram för det brukar ju användas som jämförelse av någon dunkel anledning.

I numret fanns ett gemäle av Mikael Jägare. Jag väljer att citera:

Okunnigt och ignorant

Svar till Thomas Xx vecka 10.
Om du vill diskutera nivå på insändare, så är det väl bra om du faktiskt vet vad du pratar om när du väl svarar? Jag skrev att det inte spelar någon roll om rädslan är be­fogad eller obefogad – Män­niskor har rätt till information och rädslor ska tas på allvar, oavsett.
Har du varit i de länder du tar som exempel? Jag har varit både i Lettland och Ryssland. Jag har besökt och rest bland byar med mycket vargförekomst. Jag har ganska bra koll på vad man tycker och anser om vargen. Har du? Och i så fall, var har du fått den informationen från? Du tar Rumänien som ex­empel. Det är ett av världens mest slutna länder. Vilka har du talat med där?
Du skriver att ”En gång i tiden var vargen världens mest spridda däggdjur och i dag återstår bara en liten bråkdel”. Bara det uttalandet visar hur lite koll du faktiskt har i frågan. Vargen är idag ett av världens absolut vanligaste rovdjur! Och vem har talat om att angripa vargarna? Jag frågade vad våra politiker gör för att förbereda våra kommun­invånare och skapa acceptans med anledning av att vi inom kort eventuellt kommer ha ett vargrevir i Mark.
Vidare så talar du om att sätta radiosändare på vargarna? Är det Miljöpartiets syn på en acceptansskapande åt­gärd för våra vilda djur? Att sätta GPS på dem?
Jag tycker ditt svar är ex­tremt ignorant, inte bara mot våra kommuninvånare, men även mot dem som eventuellt funderar på att rösta på dig och ditt parti. Du är ju bevisligen inte in­satt, än mindre verkar du bry dig om människor som faktiskt börjar bli oroliga.
Och ett kort svar till ”Leva och låta leva”:
Du måste haft en väldig otur när du träffat jägare. Jag har arbetat med jakt i över 20 år. Jag har aldrig sett brännvinsflaskor i jakttorn, hundar som får jaga ”under en jaktsäsong som aldrig tar slut”, inte behövt korsa mellan allt ”lerduve­skräp som ligger överallt”, aldrig någonsin varit rädd för att ett älgtorn som står nära en väg ska ramla över mig när jag cyklar. Om jakthundar tagit dina djur så förutsätter jag vidare att du gjort en po­lisanmälan?
Angående skattemedel till Jägareförbundet: Viltvårds­fonden som är de ”skattepengar” du syftar på är inte skattemedel utan pengar som jägarkåren betalar in i jaktkortsavgifter.
Jag tycker att Mikael Jägare får med allt relevant. Han lyckas, i mitt tycke, hålla sig saklig. Men det har han visat i upprepade insändare i olika media under det senaste året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar