Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 10 februari 2013

Skulle någon sakna allemansrätten om den försvann?

Vad tror ni, skulle någon sakna allemannsrätten i paktiken om den avskaffades?

Jag tror faktiskt inte det. Åtminstone inte om allmänheten även fortsättningsvis fick tillgång till reservat, stadsnära skog och riksintressen för friluftslivet. Dessa kategorier utgör några få procent av Sveriges yta. Dessa få procent tar emot mer än 99 av 100 besök allmänheten gör i skog och mark.

Nu har det i markerna där jag rör mig fallit snö i omgångar. Det gör att man lätt kan se om det rör sig folk i markerna. Jag kan genom min jakt och mina hundpromenader i mina hemmamarker och bortamarker (som ligger i anslutning till ett riksintresse för friluftslivet) konstatera att jag är i  princip ensam om att gå där. Jag ser spår av människor längre bort än 50 m från större vägar endast undantagsvis. Och de gånger jag gör det så rör det sig om spår efter antingen jägare (inklusive mig själv) eller människor som går hundpromenader (inklusive mig själv). Jag kan konstatera att inte ens 10% av gångerna så ser jag ens dygnsfärska spår av andra människor. Och då rör jag mig ändå inte så förfärligt långt från några hyfsat stora städer (100.000 invånare eller fler).

Så. Jag hävdar utifrån egen erfarenhet att väldigt få personer skulle sakna allemansrätten i praktiken eftersom de inte utnyttjar den. Däremot skulle många sakna möjligheten att utnyttja den, men det är något helt annat.

1 kommentar:

  1. I svamp och bärtider går det knappt vistas på min ena jaktmark,folk överallt med hundar som hittar fällor och förstör,aug-sept. Övriga året är det folktomt.

    SvaraRadera